A 16-59 év közötti magyarok 6 százaléka már ki is választotta, hogy milyen autót vásárol a közeljövőben, további 11 százalék pedig eldöntötte, hogy vesz majd autót, ugyanakkor azt még nem tudják, hogy milyet – derül ki a Chery Group megbízásából az Opinio által készített kutatásból. A felmérés során a megkérdezettek 19 százaléka jelezte, hogy bár felmerült benne a gondolat, hogy beszerezzen egy autót, még nem döntött végleg a kérdésben.
A válaszadók több mint fele nyilatkozott úgy, hogy jelenleg nem tervezi autó vásárlását.
Az autóvásárlási kedv különösen a legfiatalabbak (16-19 éves korcsoport) körében magas, az ő esetükben tízből négyen készülnek erre a lépésre.
A kutatás alapján egyértelműen az ár a legfontosabb szempont, amikor autóvásárlásról döntenek a magyarok, de azért vannak egyéb tényezők is, amelyeket kiemelten kezelnek. A megkérdezettek 53 százaléka válaszolt úgy, hogy a kifizetendő összeg szerepel a három leginkább meghatározó szempont között. Ebben egyébként a nők és a férfiak között meglehetősen nagy eltérés van, míg a hölgyek 57 százaléka sorolta a három legfontosabb szempont közé az árat, addig a férfiak esetében csak 49 százalék tett így.
További érdekesség, hogy körükben ugyanilyen fontos tényező az is, hogy megbízható, ismert gyártó autóját vegyék meg. A teljes népességet vizsgálva egyébként ez a második legfontosabb tényező, a válaszadók 45 százalékánál szerepelt az autóvásárlási döntést leginkább meghatározó három szempont között, míg a jármű műszaki paraméterei a válaszadók 39 százalékánál került be ebbe a körbe.
A legfiatalabb, 16-19 éves korosztály esetében a gyártó számít legjobban, 43 százalékuk emelte ki ezt a szempontot a vásárlási döntést befolyásoló három legfontosabb tényező között. Az árat 36 százalékuk tartja kimondottan fontosnak, és alig kevesebben, a korcsoportba tartozók 35 százaléka említette a műszaki paramétereket a meghatározó döntési szempontok között.
A kutatás során arra is rákérdeztek, hogy mennyit szánnak autóvásárlásra a magyarok. A válaszadók valamivel több mint fele (51 százalék) 2 millió forint alatti összeget tervez költeni erre a célra.
A második legnagyobb csoportot a 3-5 millió forint közötti ráfordítással számolók jelentik, a megkérdezettek közel egyötöde tartozik közéjük. Majdnem egyenlő arányban vannak azok, akik 2-3 milliót (13 százalék), illetve 5-10 milliót (12 százalék) költenének autóra.
Tízmillió forintnál többet a kutatásban részt vevők mindössze 5 százaléka fordítana erre a célra. Érdekesség, hogy a női válaszadók elkerülnék a drágább járműveket, 10 millió forint feletti összeget nem költenének autóra, míg a férfiak 9 százaléka nem sajnálna ennyit erre a célra.
Leginkább az 50-59 évesek, illetve a diplomások nyúlnának a zsebükbe, ha autóvásárlásra kerül sor, előbbi csoport 35, míg utóbbi 29 százaléka ötmillió forintnál is többet fizetne egy járműért, míg a teljes lakosság kevesebb mint egyötöde tenne így.
A felmérés egyik legérdekesebb eredménye az autóvásárlás előtti tájékozódás kapcsán érkezett. A megkérdezettek ennél a kérdésnél is több opció közül három válaszlehetőséget jelölhettek meg, és meglepően nagy különbségek derültek ki a nők és férfiak információszerzési gyakorlatára vonatkozóan.
A három legfontosabb tájékozódási forrás vásárlás előtt a család és az ismeretségi kör (47 százalék), az internetes oldalak (35 százalék) és az autószerelők (34 százalék).
A nők közül a családot, az ismerősöket 56 százalék jelölte meg információforrásként, valamint tanácsadóként, a férfiak körében viszont csak 40 százalék tett így. Az urak ugyanilyen arányban emelték ki a tájékozódási források között az internetet, ami viszont csak a hölgyek 29 százalékánál szerepel. A teljes népesség kicsit több mint ötöde keres segítséget online fórumokon autóvásárlás előtt, és egyaránt 10-10 százaléka tájékozódik a közösségi médiában, illetve autós szaklapokból.