3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Megszületett a megállapodás, amely szerint betiltják a belső égésű motoros autókat. Papíron. De mi lesz a valóságban, mert nyitva hagytak viszont egy kiskaput is.

Az uniós tagállamok energiaügyekért felelős miniszterei keddi brüsszeli tanácskozásukon jóváhagyták az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálatáról szóló rendeletet, amelynek értelmében 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű új autók és kisteherautók értékesítését az EU-ban, és minden új gyártású autónak kibocsátásmentesnek kell lennie.

Az elfogadott rendelet szerint a 2030-ra kitűzött, köztes kibocsátáscsökkentési célérték az új személygépkocsiknál 55, a kisteherautóknál 50 százalék – ez a korábbi tervnél nagyobb mértékben kötelezi a flottájuk kibocsátásának csökkentésére a gyártókat.

Ilyet egyre kevésbé láthatnánk az uniós utakon 2035-től - de a németek nyitottak maguknak egy kiskaput. Fotó: Depositphotos
Ilyet egyre kevésbé láthatnánk az uniós utakon 2035-től - de a németek nyitottak maguknak egy kiskaput. Fotó: Depositphotos

A rendelet tartalmaz egy záradékot, amely arra kötelezi az Európai Bizottságot, hogy 2026-ban értékelje a 2035-re kitűzött kibocsátásmentességi célok elérése felé tett előrelépést, és amennyiben az szükséges vizsgálja felül az elérendő célértékeket. A felülvizsgálat során figyelembe kell venni a technológiai fejlődést, többek között a hibrid technológiák esetében, valamint a társadalmilag méltányos zöld átállás fontosságát.

Az Európai Bizottság 2021 júniusában terjesztett elő a "Fit for 55" csomag részeként jogalkotási javaslatot az új személygépkocsikra és könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási teljesítménynormák felülvizsgálatára. A javaslat célja, hogy hozzájáruljon az EU 2030-ig és 2050-ig szóló éghajlati célkitűzéseihez, előnyöket biztosítson a polgárok számára, és ösztönözze az innovációt a kibocsátásmentes technológiák terén.

A megállapodás feltétele egy a háttérben, elsősorban német nyomásra megkötött alku volt, amely kötelezi az Európai Bizottságot arra, hogy a következő hónapokban dolgozzon ki egy olyan szabályozást, amely bizonyos feltételekkel lehetővé teszi majd e-üzemanyagokkal működő belső égésű motorokkal szerelt autók 2035 utáni értékesítését is. Ezek kipufogógázaikat tekintve semmiképp sem lehetnek nulla szén-dioxid-kibocsátású járművek, ám ha előállításuk során nem keletkezik plusz kibocsátás, akkor papíron akár minősülhetnek nullemissziós járműveknek is.

A Berlin és a Bizottság közötti megállapodást azonban még más, eredetileg a szabályozást e kiskapu nélkül támogató uniós intézményeknek is el kell majd fogadnia. Ha ez megtörténik, akkor nyílik egy később még pontosított méretű kiskapu a sokak által túlzottan szigorúnak minősített szabályozáson, és lehet majd kapni belső égésű motorral hajtott személyautókat az Unióban 2035 után is. (A témával a napokban hosszú cikkben foglalkoztunk, ez az alábbi ajánlóra kattintva olvasható.)

Az uniós tagállamok energiaügyi miniszterei kedden megállapodtak abban is, hogy 12 hónappal meghosszabbítják a gázfelhasználásuk 15 százalékos csökkentésére vonatkozó önkéntes célkitűzést.

(via MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!