Fokozatosan egyre inkább szűkül a Mészáros Lőrinchez köthető vidéki lapok vásárlóinak köre - derül ki a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség adataiból. A lapok értékesített példányszáma három hónap alatt átlagosan 2,5 százalékkal zsugorodott, éves bázison pedig átlagban több mint 13 százalékos a vásárlók lemorzsolódásának aránya. Persze, a nyomtatott lappiac általánosságban sem remekel, az eladott példányszámokat illetően a zsugorodás évek óta megfigyelhető trend, az országos terjesztésű kiadványok azonban néha-néha felmutatnak egy-egy jobb időszakot. A vidéki lapok esetében azonban ilyenről nem igazán beszélhetünk; egyértelműbbnek és határozottabbnak tűnik a trend, amire a harmadik negyedév is ráerősített.
A lenti grafikonon ez a határozott tendencia 2017 első negyedévétől kezdve jól kirajzolódik. Az addigi lassú zsugorodás hirtelen tempót váltott és meredek zuhanásba váltott.
Míg egy évvel ezelőtt a vidéki lapokból még közel 225 ezer példány kelt el, 2018 harmadik negyedévében már a 195 ezret sem érte el az eladások száma. A két évvel ezelőtti állapothoz képest, amikor Mészároshoz kerültek a vidéki lapok, az értékesítés még meghaladta a 249 ezret. Egy év alatt így tehát 13,4 százalékos a csökkenés mértéke,
a teljes Mészáros-érát nézve, vagyis az elmúlt két évben a vásárlók majdnem 22 százalékát veszítették el a lapok.
A legnagyobb lemorzsolódás a Naplóhoz köthető, 27,3 százalékos, így már a 23 ezret sem éri el az értékesített példányszám. Mögötte 26,4 százalékkal áll a Dunaújvárosi Hírlap, a harmadik legnagyobb vesztes pedig a Mészáros lakóhelyén is terjesztett Fejér Megyei Hírlap 25,7 százalékos mínusszal.
Csak a harmadik negyedévet nézve a legnagyobb veszteséget a Fejér Megyei Hírlapnál kellett elkönyvelni, hiszen az eladott 21 414 példány 4,4 százalékkal kevesebb a második negyedévinél. Éves bázison pedig mind közül a legnagyobb zsugorodást regisztrálhatja a lap: 18,6 százalékosat.
Három hónap alatt 4 százalékos, ezzel a második legnagyobb mértékű csökkenést mérték a 24 óra esetében, amitől 0,1 százalékponttal marad el a Dunaújvárosi Hírlap 3570 darabos átlagos értékesítése-csökkenése.
A kormánybarát személy megjelenése nem mindig jelent zuhanórepülést
A Mészáros Lőrinchez egyelőre még nem köthető további vidéki lapok közül a 2017 utolsó negyedéve óta Andy Vajna tulajdonában lévő Lapcom-kiadványok jól tartják magukat. Bár a piacot általánosságban is jellemző zsugorodás a Kisalföld és Délmagyar esetében is megfigyelhető, de távolról nézve sem látható olyan mértékű beszakadás, mint, ami például a fentebb tárgyalt lapoknál mutatkozott meg.
A Heinrich Pecina által birtokolt Russmedia (Inform Média) kiadványai viszont éles zuhanásnak indultak idén, aminek hátterében főként az előfizetések lemondása állhat.
Értesüléseink szerint egyébként még idén Mészáros Lőrinc tulajdonába kerülhetnek a Lapcom lapjai is, sőt, egyes hírek szerint Heinrich Pecina is tárgyal a volt felcsúti polgármesterrel a Russmedia értékesítéséről. Amennyiben Vajna és Pecina lapja is Mészároshoz kerülnének, azzal a teljes vidéki piacot uralná. A Mediaworks-ös kiadványok elmúlt időszakban auditált teljesítménye alapján azonban Mészáros megjelenése után is folytatódna az értékesítés szignifikáns zuhanása.
Megtorpant a Népszava
Az általunk figyelt országos terjesztésű lapok közül az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet szenteltünk a Népszavának és a Nemzeti Sportnak. Előbbi a Népszabadság és a Magyar Nemzet megszűnésével új vásárlók ezreire tett szert, az ebből fakadó növekedés most azonban megtorpanni látszik. A harmadik negyedévben eladott 21 185 példány 1 százalékkal marad el ugyanis a második negyedévitől. Éves bázison azonban továbbra is 6 százalékos pluszban vannak.
Fordulatra utalnak a jelek a Nemzeti Sport esetében is. Több mint két év után először tudták negyedéves bázison növelni az eladásokat. A MATESZ által közölt 32 374 darabos átlagos értékesítés ugyanis 1,4 százalékkal haladja meg az előző háromhavi adatot, viszont éves bázison ez kevés volt a fordulathoz. Csak az elmaradás mértékét sikerült némileg enyhíteni: 8,6 százalékos a mínusz jelenleg.
A napilapok közül a legnagyobb zuhanást a Blikk könyvelte el. A második negyedévhez képest 11,1 százalékkal csökkent az eladott példányszám (81 178 darabra), amivel éves bázison 18,9 százalékos lett az elmaradás. Egy év alatt a vásárlói ötödét veszítette el a lap.
Ezzel szemben a Bors 50 717 darabos eladott példányszáma negyedéves bázison 2, éves bázison pedig 7,8 százalékos csökkenés eredménye lett.
A pletykalapok jól fogytak nyáron
Ami a hetilapokat illeti, negyedéves viszonylatban az esetek többségében sikerült növelni az eladásokat, amiben a nyári szabadságolások, nyaralások is hozzájárulhattak. Sokan szeretnek ugyanis a strandon napozás, pihenés közben nyomtatott lapokat olvasgatni. Ezt támasztja alá az is, hogy a legnagyobb mértékű növekedés a HOT! magazin esetében volt. Az átlagosan eladott 53 210 példány 10,3 százalékkal haladja meg a második negyedévi teljesítményt, igaz, ez továbbra is 2,7 százalékkal elmarad az előző évi több mint 54 ezres eladástól.
Ezzel párhuzamosan a Best magazin 2,5 százalékkal növelte az átlagosan értékesített példányszámot, a Story azonban nem talált magára. A 155 824 darabos értékesítés 0,9 százalékkal marad el a második negyedév teljesítményétől.