Videós poszttal jelentkezett Magyar Péter. A miniszterelnök ismertette, milyen döntéseket hozott a kormány a vagyonadóról, a kisadózók tételes adójáról (kata) és az élsportolókra vonatkozó egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás általánosnál jóval magasabb értékhatáráról.
Nagyon gazdag: egy százalék, „szupergazdag”: másfél százalék
A kormány döntése értelmében vagyonadót az 1 milliárd forint egy főre jutó vagyon után kell fizetni már az idei év december 31-i állapot szerint is – közölte Magyar Péter a Facebookon közzétett videójában. A kormányfő ismertette, az 1 milliárd forint feletti vagyon után 1 százalék lesz az adó mértéke, míg a 100 milliárd forint feletti – mint fogalmazott, „szupergazdagok” – vagyonadójának kulcsa 1,5 százalék lesz. (A 100 Leggazdagabb magyar című kiadvány 31 személynél mutatott ki 100 milliárd forint feletti vagyont.) A kormányfő szavaiból számunkra úgy tűnik, ez egy sávosan progresszív adófajta lesz, azaz a vagyonnak
- 1 milliárd forintig nulla,
- 1 milliárd forint fölött az ezt meghaladó rész 1 százaléka,
- 100 milliárd forint felett 990 ezer forint és a 100 milliárd forint feletti rész 1,5 százaléka
lesz bevallandó és befizetendő minden adóévet követő év augusztus 31-ig, első alkalommal 2027-ben.
Magyar Péter közölte, az adó alapjába beleszámítanak az ingatlanok, a befektetések, a társasági részesedések, a külföldi vagyon és a vagyonkezelőknél levő vagyon is, míg a vagyonon levő hitelek levonhatók lesznek az adóalapból. Kiemelte, az adóalap meghatározásához
hiteles, valós forgalmi értékre vonatkozó szabályokat fognak alkotni.
A kettős adóztatás elkerülése érdekében az ingatlanokra és gépjárművekre külföldön megfizetett adó levonható lesz a vagyonadóból.
Fotó: Facebook/Magyar Péter
Magyar Péter közölte, akinek a vagyona nem éri el az 1 milliárd forintot, annak semmi teendője nincs. Az adófizetésre kötelezetteket pedig egy, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal honlapján elhelyezett kalkulátor fogja segíteni.
Megéri majd katázni?
A kormányfő a legnagyobb érdeklődésre számot tartó kisadózók tételes átalányadójáról (kata) azt mondta, reményeik szerint akár 100 ezer kisvállalkozó is csatlakozhat ehhez a rendkívül kedvező adózási formához.
Újra katázhatnak a mellékállásúak, a nyugdíjasok, az egyetemisták is
– mondta Magyar Péter, hozzátéve, felemelik a táppénz, a gyed és a nyugdíj számításának alapjául szolgáló (most havi 108 ezer forintos) ellátási ellátási alapot.
Magyar Péter közölte,
akik csak magánszemélynek számláznak, azok számára a kata megemelése két lépésben történik: 2027-ben havi 75 ezer, 2028-tól pedig havi 100 ezer forint lesz az adó mértéke. Az előző kategóriába nem tartozók számára főllás esetén havi 100 ezer, mellékállás esetén havi 50 ezer forint lesz az adó havi mértéke.
Fontos részletet közölt Magyar Péter a cégek, más szervezetek részére kiállított számlákról. A kormány döntése értelmében
a nem magánszemélyeknek kiállított számlát a katás számára 15 százalék különadó fogja terhelni, melyből viszont levonható a befizetett kata összege.
Azaz – fejtette ki a kormányfő – többletadó csak azokat a katásokat fogja terhelni, akik évi 8 millió forintnál többet számláznak ki cégeknek. A kormányfő nem beszélt arról, lesz-e bármilyen korlátja a cégektől származó bevétel mértékére vagy arányára.
Magyar Péter azt is közölte, a kata bevételi értékhatárát 18 millió forintról 22 millió forintra emelik. (Ez az összeg megegyezik azzal az összeggel, ami 2027-ben az alanyi áfamentesség értékhetára is lesz. – A szerk.)
Az élsportoló sem lesz kivétel
A miniszterelnök közölte, döntöttek az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról (ekho) is. Mint elmondta, igazságtalan, hogy az általános értékhatár ennél az adózási formánál évi 60 millió forint, ám az élsportolók esetében ez az összeg 500 millió forint. Magyar Péter azt mondta, ezt úgy orvosolják, hogy a továbbiakban erre az adózói körre is az általános, 60 millió forintos határ fog vonatkozni.
A bejelentés teljes eegészében itt nézhető meg:

