6p

Meglehetősen viharos héten vagyunk túl a pénz és tőkepiacokon, ami az olaj árára is érdemben hatott. Az energiahordozó ára a borús amerikai gazdasági kilátások miatt tovább gyengült, ami az Mfor Üzemanyagár-figyelő prognózisa szerint a jövő héten már a hazai üzemanyagárakban is jelentkezni fog.

Annak ellenére, hogy a magyar politikusok meglehetősen borús képet festettek a hazai ellátás kapcsán, úgy tűnik, hogy egyelőre nem fog problémát okozni a Lukoil szállításának korlátozása. Mint arról lapunk is többször beszámolt, a Barátság kőolajvezeték ukrán szakaszáról a vállalat termékeit kitiltották, nem végeznek számukra tranzitot, ami a magyar ellátást is érinti. A magyar import 30 százaléka ugyanis a Lukoiltól érkezik, éppen ezen a vezetéken. A beszerzést és a hazai finomítást végző Mol azonban úgy tűnik eddig sikeresen megoldotta, hogy ne legyen hiány. A bizonytalanság ugyanakkor vélhetőleg óvatosságra intette a magyar nagyvállalatot, amely az elmúlt napok piaci mozgásai ellenére kivárt és nem módosította az üzemanyagok nagykereskedelmi árát.

Ha az európai rangsort megnézzük akkor azt láthatjuk, hogy a magyar benzinár nem változott, az uniós Weekly Oil Bulletin rangsorában nem változott a helyezésünk. Euróban számítva továbbra is az alsó harmadban található a magyar benzinár.

Ha megnézzük az Európai Unió régiós országait, akkor azt láthatjuk, hogy itt is a középmezőnyben vannak a magyar árak, a múlt héthez képest nem történt a helyezésünkben változás. Ezen országokat tekintve is azt lehet mondani, hogy a hazai benzinár a régiós átlag körül van.

A kormány korábban komoly nyomást próbált a forgalmazókra helyezni, hogy csökkentsék az áraikat, a régiós átlagárhoz hasonlítva a hazai kutak szintjét. Hosszas vita után a forgalmazók meggyőzték a nemzetgazdasági minisztériumot, hogy jobb lenne a szomszédos országokhoz viszonyítani a hazai árakat, mert például Bulgária az uniós rangsorból is erősen kilóg, torzítva az átlagot. Ezt meghallva a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) módosította az összehasonlítás során tekintettbe vett országokat és az átlagból több olyan állam (Bulgária mellett Csehország és Lengyelország) is kiesett, amelyek lefelé húzták volna a mutatót.

Így a pénteken közzétett KSH-számok szerint az EU Weekly Oil Bulletin adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára július hónapban 612 forint volt, ami 8 forinttal, 1,3 százalékkal volt magasabb a régiós, 604 forintos átlagértéknél. A szomszédos országokban a júliusi átlagár 620 forint volt, a magyar ár 1,3 százalékkal, azaz 8 forinttal volt ennél alacsonyabb. A 95-ös benzin átlagára Magyarországon 13 forinttal nőtt az előző havi adathoz képest. Ezzel párhuzamosan a régiós átlag is növekedett, 7 forinttal. A szomszédos országokban a benzin átlagára 12 forinttal lett magasabb.

A gázolaj esetén minimális árváltozást láthattunk az egy héttel korábbiakhoz képest az EU-ban. Ennek megfelelően a magyar pozíció ennél az üzemanyagfajtánál sem módosult. Továbbra is a középmezőny sűrűjében állunk a dízel árának összehasonlításában.

Ezek után talán nem okoz meglepetést, hogy a régiós rangsorban sem változott a helyezésünk a gázolaj esetén.

Érdemes citálni a KSH számítását, hiszen ennél az üzemanyagtípusnál is megmutatkozik, hogy nagyon nem mindegy milyen a merítés az átlag számítása során. A dízel üzemanyag havi átlagára Magyarországon 621 forint volt, ami 18 forinttal, 3,0 százalékkal haladta meg a régiós 603 forintos átlagárat. A szomszédos országokban 624 forint volt a dízel átlagára júliusban, a magyar adat 0,5 százalékkal, azaz 3 forinttal volt ennél alacsonyabb. A gázolaj havi átlagára Magyarországon 10 forinttal emelkedett az előző havi adathoz képest. A régiós átlagár 9 forinttal, a szomszédos országokban megfigyelt ár pedig 15 forinttal növekedett a júniusi adatokhoz képest.

Csökkenő árak jöhetnek a hazai kutakon
Csökkenő árak jöhetnek a hazai kutakon
Fotó: Orlen

Esésben az olajár

A magyar autósok szempontjából biztató lehet, hogy az alapanyagárak látványosan csökkentek a hét második felében. Péntek délután az Európában irányadó Brent tőzsdei árfolyama becsúszott a 77 dolláros ár alá, ez bő 3 százalékos heti áresésnek felel meg. Ez egyébként immár a negyedik egymást követő veszteséges hét a nyersolaj piacán, és az árfolyam pénteken kéthavi mélypontra süllyedt.

Az árak esését a szakértők egyértelműen azzal magyarázzák, hogy az utóbbi napokban publikált gazdasági adatok felerősítették a recessziós félelmeket. A trendek alapján kibontakozó gazdasági lassulás pedig nagy valószínűséggel visszafogja majd az olajkeresletet a következő hónapokban. Ami újdonság, hogy az utóbbi időben elsősorban a kínai gazdaság gyengesége volt látható, ám az utóbbi napokban az Egyesült Államok növekedési kilátásai kapcsán is megsokszorozódtak a kérdőjelek.

 

Kína kapcsán továbbra is aggodalomra ad okot az olajpiacok számára, hogy a lassuló növekedés ellen egyelőre Peking inkább csak szavak szintjén próbál védekezni, és nem látszódik érdemi terv, hogyan szeretnének lendületet adni a világ legnagyobb olajimportőrének gazdasági növekedéséhez.

Ami az Egyesült Államokban történik az ugyanakkor újdonságnak látszik, tavaly év végén ugyan vita tárgya volt, hogy a gazdaság nagyobb zökkenővel esik vissza (hard landing) vagy kezelhető lassulás (soft landing) mellett. Végül az első félév számai az előzetes prognózisokra rácáfolva egy harmadik kimenetet, a no landinget mutatták, az amerikai gazdaság ugyanis ekkor szépen növekedett. A héten ugyanakkor előbb a gyenge beszerzési menedzser-index adatok (PMI), majd pénteken a csalódást keltő munkaerőpiaci statisztikák borzolták a kedélyeket. Utóbbi különösen elkeserítő volt, hiszen a nem mezőgazdasági üzemekben dolgozók száma 114 000-rel nőtt a múlt hónapban, ami 2021 januárja óta a legalacsonyabb érték a felülvizsgált júniusi 179 000-hez képest, miközben a munkanélküliségi ráta 4,3 százalékra emelkedett, a várt 4,1 százalék helyett.

Az áresés ellen hat, hogy a másik oldalon a közel-keleti helyzet még feszültebb lett a héten. Izraelt kapcsolatba hozták a Hamász vezetőjének, Iszmail Hanijének iráni meggyilkolásával, ami felerősítette a viszály eszkalációjának a lehetőségét. A szakértők többsége úgy véli ugyanis, hogy ezúttal nem csak a tavasszal látott szimbolikus válaszcsapás érkezhet Irán részéről, miközben a palesztin csoport is készül valamiféle megtorlásra. Ha mindez nem lenne elég a hét elején Izrael azt közölte, hogy egy légicsapás során megölte a Hezbollah parancsnokát, Fouad Shukurt, kiváltva a libanoni székhelyű, Irán által támogatott csoport haragját is. Mindezek ellenére rövid távon a szakértők nem zárják ki az olaj további áresését és azt, hogy a korábban erős támasznak bizonyuló 75 dolláros szintig lecsorog az árfolyam. Érdemes megjegyezni, hogy tavaly év végén, illetve az idén év elején, amikor ezen szint közelébe esett a Brent árfolyama, akkor a hazai kutaknál a benzin ára megközelítette az 550 forintos szintet.

Egyelőre a hazai kutaknál ilyen árakra nem számítunk. Ugyanakkor az Mfor Üzemanyagár-figyelő prognózisa szerint a jövő héten érzékelhető árcsökkenés várható, ennek köszönhetően mind a két üzemanyag a lélektani 600 forintos szint alá kellene, hogy kerüljön.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!