A huszonéves fiatalok túlnyomó része - 84 százaléka - készül ajándékokkal az ünnepekre. A meglepetések között örökzöld termékek vannak: kozmetikumokat, ruházati cikkeket, élelmiszert és italt, könyveket és élményajándékokat vásárolna a 19-29 éves fiatalok 46-68 százaléka a friss K&H ifjúsági index felmérés szerint. Az ajándékozó fiatalok átlagosan hét embert ajándékoznak meg: a legtöbben – 76 százalékuk - a szüleiket, 61 százalékuk a partnerüket vagy házastársukat, 34-34 százalékuk pedig barátokat és rokonokat.
Mi az ajándék?
Saját készítésű ajándékot a nők 54, a férfiak 34 százaléka tervezett adni. Az ékszerek ajándékozása terén a férfiak járnak az élen 48 százalékos aránnyal, a nők körében ezek kevésbé népszerűek. Mobilt vagy más elektronikai cikket a megkérdezettek 35 százaléka tervez ajándékba adni - ebben szerepe lehet annak, hogy ezek az eszközök meglehetősen drágák ahhoz, hogy huszonévesek ajándékba adhassák. Filmet, zenét, szoftvert a férfiak 49, a nők 20 százaléka tervez ajándékozni, ami arra utal, hogy sokan már az „online” termékeket, szolgáltatásokat részesítik előnyben.
Az ajándékutalványokra inkább a férfiak egyszerűsítik le az ajándékozást: a 32 százalékos átlaggal szemben 42 százalékuk gondolkodott ezen. Rajtuk kívül az aktív keresők körében magasabb az átlagosnál ez az arány, 39 százalék. A készpénz nem kifejezetten népszerű: a fiatalok 26, a diákok 35 százaléka veszi számításba ezt a lehetőséget. Ugyanakkor a férfiaknál 42, míg a nők körében igen alacsony, csak 10 százalékos azok aránya, aki ebben a formában ajándékozna.
Jól szerepelnek a magyarországi webáruházak
A magyarországi webáruházak nagyjából 40 százalékos részesedést érnek el az ajándékok beszerzési forrásai között. Ez alól kivételek az élményajándékok, amelyek esetén több mint 51 százalék a magyarországi online boltok aránya. Az emberek többsége, nagyjából 60 százalékuk személyesen, üzletben vásárolja meg az ajándékokat.
A fiatalok nyitottak a külföldi webáruházak igénybevételére. Ennek köszönhetően ez a beszerzési forrás terméktípustól függően 11-21 százalékos említéssel rendelkezik. A műszaki cikkek és a háztartási gépek 18-20 százalékát szerzik be a vásárlók nem hazai internetes boltól. Ezenfelül a hazai aukciós oldalak, hirdetősite-ok népszerűek: ezek említettsége átlagosan 20-25 százalék a beszerzési források között. A műszaki cikkek esetén ez az arány felmegy 30 százalékra.
Kevesebb az utolsó pillanatos
Az is kiderül a K&H felméréséből, hogy a huszonévesek valamivel előrelátóbban kezdték meg idei karácsonyi vásárlásaikat. A nők majdnem egyharmada már november elején szétnézett a boltokban, míg a férfiak 17 százaléka vásárolt ilyen korán karácsonyi ajándékot. November második felében a fiatalok több mint 30 százaléka, december elején majdnem 40 százalékuk kezd ajándékokat vásárolni.
Közvetlenül az ünnepek elöttre már kevesebb, mint 7 százalékuk hagyja a vásárlást. Ez lényeges változás 2022-höz képest, akkor még 12 százalékuk mondta azt, hogy a karácsony előtti napokban szerzi be az ajándékokat.