Nagyon úgy tűnik, hogy a Kínában jelenlévő külföldi termelő cégeknek – jelesül az autógyáraknak – egy az egyben le kell nyelniük az abból származó veszteséget, hogy a koronavírus miatt a gyártásukat rövidebb-hosszabb időre kénytelenek felfüggeszteni. A biztosítók ugyanis a vírusok, járványok miatti károkat nem térítik meg – derül ki a Reuters cikkéből. S ilyen módozat a lapunk által megkérdezett hazai biztosítók palettáján sem szerepel.
A korábbi vírusok, mint az atípusos tüdőgyulladás (SARS), az Ebola és a Zika óvatosabbá tette a biztosítókat. A 2003-ban 37 országban pusztító SARS-járvány miatt ugyanis mélyen a zsebükbe kellett nyúlniuk, Szingapúrban 5 milliárd, Kanadában 3-6 milliárd, Hongkongban 4 milliárd dollárt voltak kénytelenek kifizetni a Marsh biztosítási bróker Reuterssel közölt adatai szerint. Emiatt ma már a speciális járványok – mint amilyennek most a koronavírus is számít – utáni kártérítést eleve kizárják az általános szerződéses feltételeikben, üzletpolitikájukban.
Annak ellenére, hogy a vagyonbiztosításoknak van olyan eleme, amely szerint megtérülhet az a kár, ami abból származik, hogy egy cég átmenetileg kénytelen beszüntetni a termelését, „általános piaci gyakorlat, hogy a biztosítók a járványok kitörésével kapcsolatos kockázatokat nem hajlandók viselni” – idézte a Reuters a Munich Re szóvivőjét.
Míg a vagyonbiztosítás csak a fizikai károkat fedezi, addig az üzleti tevékenység felfüggesztése elleni kiegészítő biztosítás az elmaradt profitra terjed ki. Ilyen az úgynevezett ügyletmenet-megszakítási biztosítás, ami elvileg arra szolgál, hogy bebiztosítsa a céget a bezárások miatti veszteségekkel szemben. Csakhogy a biztosítók általában kikötik, hogy közvetlen fizikai veszteségnek vagy kárnak kell keletkeznie ahhoz, hogy a kárt megtérítsék. Márpedig a koronavírus miatti gyárbezárások, termelésleállások nem fizikai, hanem pénzügyi károkat okozhatnak, az elmaradt bevételeik, nyereségeik révén.
Azt még korai lenne megmondani, hogy a „biztosítatlanság” miatt mennyit bukhatnak a kínai termelésüket szüneteltető cégek. Egyes prognózisok az ezen a címen elszenvedett veszteségeket milliárd dollárosra teszik. Némi támpontot jelenthet, hogy a Hyundai dél-koreai autógyártó megkezdte belföldi járműgyártásának teljes leállítását ideiglenes jelleggel, mert a koronavírus miatt komoly fennakadások vannak a kínai alkatrész-szállításban. Márpedig Dél-Korea tavaly 1,56 milliárd dollár értékben importált autóalkatrészeket Kínából.