3p

Létezik ugyan módozat a katasztrófák ellen, ám a biztosítók számára általában egy földrengés számít ilyennek, a különböző vírusok és fertőző járványok nem.

Nagyon úgy tűnik, hogy a Kínában jelenlévő külföldi termelő cégeknek – jelesül az autógyáraknak – egy az egyben le kell nyelniük az abból származó veszteséget, hogy a koronavírus miatt a gyártásukat rövidebb-hosszabb időre kénytelenek felfüggeszteni. A biztosítók ugyanis a vírusok, járványok miatti károkat nem térítik meg – derül ki a Reuters cikkéből. S ilyen módozat a lapunk által megkérdezett hazai biztosítók palettáján sem szerepel.

Drága bezárások. Fotó: The Wall Street Journal
Drága bezárások. Fotó: The Wall Street Journal

A korábbi vírusok, mint az atípusos tüdőgyulladás (SARS), az Ebola és a Zika óvatosabbá tette a biztosítókat. A 2003-ban 37 országban pusztító SARS-járvány miatt ugyanis mélyen a zsebükbe kellett nyúlniuk, Szingapúrban 5 milliárd, Kanadában 3-6 milliárd, Hongkongban 4 milliárd dollárt voltak kénytelenek kifizetni a Marsh biztosítási bróker Reuterssel közölt adatai szerint. Emiatt ma már a speciális járványok – mint amilyennek most a koronavírus is számít – utáni kártérítést eleve kizárják az általános szerződéses feltételeikben, üzletpolitikájukban.

Annak ellenére, hogy a vagyonbiztosításoknak van olyan eleme, amely szerint megtérülhet az a kár, ami abból származik, hogy egy cég átmenetileg kénytelen beszüntetni a termelését, „általános piaci gyakorlat, hogy a biztosítók a járványok kitörésével kapcsolatos kockázatokat nem hajlandók viselni” – idézte a Reuters a Munich Re szóvivőjét.

Míg a vagyonbiztosítás csak a fizikai károkat fedezi, addig az üzleti tevékenység felfüggesztése elleni kiegészítő biztosítás az elmaradt profitra terjed ki. Ilyen az úgynevezett ügyletmenet-megszakítási biztosítás, ami elvileg arra szolgál, hogy bebiztosítsa a céget a bezárások miatti veszteségekkel szemben. Csakhogy a biztosítók általában kikötik, hogy közvetlen fizikai veszteségnek vagy kárnak kell keletkeznie ahhoz, hogy a kárt megtérítsék. Márpedig a koronavírus miatti gyárbezárások, termelésleállások nem fizikai, hanem pénzügyi károkat okozhatnak, az elmaradt bevételeik, nyereségeik révén.

Azt még korai lenne megmondani, hogy a „biztosítatlanság” miatt mennyit bukhatnak a kínai termelésüket szüneteltető cégek. Egyes prognózisok az ezen a címen elszenvedett veszteségeket milliárd dollárosra teszik. Némi támpontot jelenthet, hogy a Hyundai dél-koreai autógyártó megkezdte belföldi járműgyártásának teljes leállítását ideiglenes jelleggel, mert a koronavírus miatt komoly fennakadások vannak a kínai alkatrész-szállításban. Márpedig Dél-Korea tavaly 1,56 milliárd dollár értékben importált autóalkatrészeket Kínából.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!