4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A kínai olajfinomító magáncégek nagy árengedménnyel vásárolnak orosz kőolajat a színfalak mögött, miközben egyes nyugati államok az embargóra készülve már felfüggesztették saját beszerzéseiket. A tételek nagyságrendje arra utal, hogy Moszkvának nem lesz könnyű dolga piacot találni a Nyugaton el nem adott olajnak.

Számos hírportál szerdai beszámolója szerint egy shandongi székhelyű nem állami finomító illetékese elmondta, hogy már az ukrajnai háború kezdete óta nem számolnak be az orosz olajszállítókkal kötött üzletekről, hogy ne vonják magukra a figyelmet és elkerüljék az esetleges amerikai szankciókat. Hozzátette, hogy cége kínai állami tulajdonú vállalatoktól vett át orosz nyersolaj-kvótákat.

Számos nyugati vállalat azért állt el az orosz kőolaj beszerzésétől, mert vagy önmagát korlátozza, vagy mert túl nagy nehézségeket jelent számára a vásárláshoz szükséges összegek előteremtése, a biztosítások megkötése, vagy a szállítási kapacitás lekötése. Az energiaéhes Kína ezeket az eladatlan olajtételeket vásárolja fel jelentős árengedménnyel. A kínai cégektől megvásárolva pedig más importőr cégek is már megkerülhetik a hagyományos beszerzési útvonalaikat.

Az állami tulajdonban lévő kínai finomítók viszont ódzkodnak számottevő tételekben orosz kőolajat beszerezni, részben az Oroszország elleni szankciókkal járó pénzügyi és logisztikai nehézségek, illetve esetleges amerikai szankciók kiprovokálásának az elkerülése miatt.

A hajózási forgalmi adatok a kínai beszerzések mérsékelt növekedésére utalnak. Olajpiaci kereskedők tájékoztatása szerint legalább hat, eredetileg európai célállomásra lekötött szupertankert - mindegyik kétmillió hordós kapacitással - irányítottak át Ázsia felé, többségüket Kínába, de Indiába is. A tankerek orosz Urals olajtípust, részben pedig kazahsztáni olajat szállítanak.

Olajpiaci beszámolók szerint számos szállítmányozó vállalat a nyílt tengeren rakodja át és keveri össze, azaz konszolidálja az orosz eredetű kőolajat saját tankerei rakományával. Képünk illusztráció. Fotó: Pixabay
Olajpiaci beszámolók szerint számos szállítmányozó vállalat a nyílt tengeren rakodja át és keveri össze, azaz konszolidálja az orosz eredetű kőolajat saját tankerei rakományával. Képünk illusztráció. Fotó: Pixabay

Nyílt tengeri átrakodás

Olajpiaci beszámolók szerint számos szállítmányozó vállalat a nyílt tengeren rakodja át és keveri össze, azaz konszolidálja az orosz eredetű kőolajat saját tankerei rakományával.

Brian Gallagher, az Euronav belga tankercsoport befektetői kapcsolatokért felelős vezetője szokatlan jelenségnek tartja, hogy orosz olajat konszolidáljanak az Ázsiába tartó szállítmányokba, de mivel az Urals olajtípus a Brent olajhoz képest már 35 dolláros kedvezménnyel kapható, megnövekedett a kínai finomítók étvágya az orosz olaj iránt. Hozzátette, hogy ha a jelenlegi járványvédelmi korlátozások miatt most nincs is igazán nagy szükségük az olajra, bőven van lehetőségük annak a tárolásra és a hajózás kellően rugalmas megoldást biztosít számura a beszerzéshez.

A kőolaj átrakodása közepes méretű szuezi szabvány (Suezmax, Aframax) tankerekről olyan szupertankerekre (VLCC), amelyek nem tudnak behajózni a Balti-tengerre, Dánia északi partjainál történik, de vannak átrakodások a rotterdami kikötőnél és a Földközi-tengeren is.

Kétségtelen, hogy az invázió óta nagymértékben megugrott a VLCC-tankereken kelet felé tartó uráli nyersolaj mennyisége  - mondta Henry Curra, a Braemar Shipping Services, a londoni tőzsdén jegyzett tengerhajózási fuvarozási vállalat globális kutatási vezetője a Financial Times című brit üzleti lapnak.

A kínai finomítók az orosz ESPO minőségű, Kelet-Szibériában termelt nyersolajat részesítik előnyben, amely csővezetéken, vagy a Vlagyivosztok melletti Kozminóban megrakott hajókkal jut el Kínába. A háború kitörése óta a Kozminóban olajat rakodó Aframax közepes méretű tankerek száma a tavalyi heti hat hajórakományról mostanra már hétre emelkedett, egy másik hajózási fuvarozó cég, a Gibsons szerint.

Kína orosz nyersolaj és olajtermék vásárlásai ebben a hónapban napi mintegy 86 ezer hordóval haladják meg a tavalyi átlagot, Kpler áruforgalmi adatelemző cég szerint. Ami a kínai vásárlások ilyen csekély mértékű növekedésével arra utalhat, hogy alternatív piacokat találni az orosz nyersolaj és kőolajtermékeknek nehezebbnek bizonyulhat, mint arra Moszkva számított.

(MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!