A globális hirdetési piac a 2021-es 15,6 százalékos növekedés után 2022-ben 9,1 százalékos növekedéssel folytatja kilábalását a 2020-as visszaesés után. A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith nem rég kiadott, Advertising Expenditure Forecasts című jelentése szerint a globális hirdetési kiadások 2023-ban 5,7 százalékkal, 2024-ben pedig 7,4 százalékkal bővülnek, mivel a m árkák továbbra is intenzív reklámköltésekkel ösztönzik az e-kereskedelem további növekedését.
A Zenith becslése szerint a globális hirdetési kiadások 2021-ben elérik a 705 milliárd dollárt, szemben a 2019-es 634 milliárd dollárral, és 2024-re 873 milliárd dollárra emelkednek.
A COVID-19 miatti visszaesés meghosszabbította a digitális átalakulás csúcsidőszakát
A közlemény szerint a járvány alaposan felborította a vásárlási szokásokat. A személyes vásárlás visszaesésével és az online vásárlás megerősödése miatt a vállalkozások válaszként rengeteget fektettek új technológiákba, infrastruktúrába, szervezeti változásokba és reklámozásba.
„Bár a digitális átalakulás lelassulására lehet számítani, a járvány felgyorsította azokat a trendeket, amelyek már korábban is alapjaiban alakították át a gazdaságot, és ez a jövőben várhatóan nem is változik” – tette hozzá Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaügynökségekért, így a Zenithért is felelős vezetője.
A Zenith előrejelzése szerint 2022-re a globális digitális hirdetési kiadások 14 százalékos növekedése várható a korábbi 10 százalékos előrejelzéshez képest, amit 2023-ban 9 százalékos, 2024-ben pedig 10 százalékos növekedés követhet.
A reklámok magasabb hozzáadott értéke a világgazdasághoz
Ez a szerkezeti változás a gazdaságban azt jelenti, hogy a hirdetések nagyobb szerepet játszanak az e-kereskedelmi eladások ösztönzésében. Különösen a kiskereskedelmi médiahirdetések felfutása figyelhető meg, azon belül is az e-kereskedelmi platformokon megjelenő display vagy search hirdetéseké. A Zenith becslése szerint kizárólag a kiskereskedők médiaköltései a 2019-es 24 százalékos növekedésről 2020-ra 53 százalékra, majd 2021-ben 47 százalékra nőttek, elérve a 77milliárd dolláros összeget. 2024-re a kiskereskedők médiahirdetései várhatóan elérik a 143 milliárd USD-t.
A leggyorsabban a közép-kelet-európai és az észak-afrikai régió fog növekedni, de a legtöbb új hirdetési dollár az Egyesült Államokból érkezik
A hirdetési kiadások jelenleg minden régióban jóval meghaladják a járvány előtti szintet, és várhatóan mindegyik egészségesen fog növekedni a következő néhány évben. A Zenith előrejelzése szerint 2021 és 2024 között a leggyorsabb növekedés Közép- és Kelet-Európából, valamint a Közel-Keletről és Észak-Afrikából érkezik, átlagosan 12,2 százalékos, illetve 10 százalékos éves növekedési rátával. A leglassabb növekedést Nyugat-Európa érett piacairól várják, ahol évi 5,3 százalékos növekedést prognosztizálnak.
A Zenith azonban arra számít, hogy a hirdetési piac növekedéséhez a legnagyobb mértékben az Egyesült Államok járul hozzá, ahol az előrejelzések szerint 2021 és 2024 között a hirdetési kiadások 80 milliárd USA-dollárral bővülnek, mely a teljes növekedés 48 százalékát jelenti. A következő legnagyobb növekedés Kínából (15,8 milliárd dollár, a teljes forgalom 9 százaléka), az Egyesült Királyságból (6 milliárd dollár, 4 százalék) és Japánból (5,4 milliárd dollár, 3 százalék) érkezik. Ez a világ négy legnagyobb hirdetési piaca.
A közösségi média vezet a hirdetések növekedésében, és jövőre megelőzi a televíziót
A Zenith előrejelzése szerint 2021 és 2024 között a közösségi média lesz a leggyorsabban növekvő csatorna, átlagosan 14,8 százalékos éves növekedési rátával, amelyet szorosan követ az online videó 14 százalékkal. A fizetett keresés évente 9,8 százalékkal fog növekedni, a rádió és a televízió kismértékben, 2,2 százalékkal, illetve 1,4 százalékkal nő, míg a nyomtatott sajtó 4,7 százalékkal csökken.
A közösségi média egyre versenyképesebbé válik. A Zenith arra számít, hogy a közösségi média hirdetései 2022-ben elérik a 177 milliárd dollárt. A közösségi média hirdetései 2024-re 225 milliárd dollárra emelkednek, amikor az összes hirdetés 26,5 százalékát teszik ki, ezt követi a fizetett keresés 22,5 százalékkal és a televíziózás 21 százalékkal. A digitális reklámozás összességében 2022-ben először haladja meg a globális hirdetési kiadások 60 százalékát, elérve az összes kiadás 61,5 százalékát, és 2024-re 65,1 százalékra növeli részesedését.
Az online videók okos használatával mehetnek elébe a márkák a tv-s reklámok túlzott drágulásának
A televíziós reklámok továbbra is egyszerű utat jelentenek a tömeges közönség eléréséhez, ugyanakkor drágulás jellemzi a piacot. A Zenith előrejelzése szerint a televíziós reklámok költségei 11 százalékkal emelkednek 2022-ben, az outdoor-kampányoké 4 százalékkal, a digitális kijelzőké 3 százalékkal, a rádióké 2 százalékkal, a print reklámoknál nem várható jelentős emelkedés.
Az online videós hirdetések hatékonysága még egy gyorsan fejlődő terület, de az adatokba és a tervezési technológiába való befektetéssel, valamint a szolgáltatókkal való partnerség kialakításával a márkák az online videók segítségével növelhetik elérésüket és csökkenthetik költségeiket. A Zenith előrejelzése szerint az online videóhirdetések kiadása a 2021-es 62 milliárd dollárról 2024-re 91 milliárd dollárra nő, amikor először haladja meg a televízió ilyen méretű 50 százalékát. Ugyanebben az időszakban a televíziós hirdetések 171 milliárd dollárról 178 milliárd dollárra emelkednek.
„Mivel a fogyasztók egyre inkább a digitális technológiára támaszkodnak összeköttetésük és szórakoztatásuk, valamint vásárlásaik inspirációja és teljesítése érdekében, a reklámok egyre nagyobb szerepet játszanak az eladások és a márkanövekedés előmozdításában. Az elkövetkező három évben arra számítunk, hogy a hirdetési piac 2000 óta a legmagasabb tartós növekedési ütemet éri el” - tette hozzá Horváth Rita, a Publicis Group Hungary ágazati vezetője.