Péntek délután nyújtotta be Varga Judit igazságügyi miniszter az Országgyűlésnek a vagyonnyilatkozati rendszer átalakításáról szóló törvénymódosító javaslatot. A tervezet szerint a parlamenti képviselő ezentúl elektronikus úton is benyújthatja majd az évente esedékes dokumentumot (a családtag ezt továbbra is papíralapon köteles megtenni).
Még fontosabb változás, hogy a vagyonnyilatkozatokat a benyújtást követő nyolc napon belül digitalizálják, a képviselő pedig két munkanapon belül köteles jelezni, hogy rendben van-e a digitalizált változat, esetleg tapasztal-e eltérést valamely résznél. A vagyonnyilatkozat kezelője, azaz a Mentelmi Bizottság pedig ezt követő öt munkanapon belül gondoskodik
a vagyonnyilatkozat olyan közzétételről, ami – egy később megalkotandó kormányrendelet szerinti – kereshető elektronikus felületen jelenik meg.
A kormányrendelet megalkotását a tervezet szerint a házelnök, Kövér László véleményének kikérésével kell megalkotni. A törvény egyúttal explicite kimondja, hogy
„a belföldi és a külföldi vagyonelemekre vonatkozó adatok feltüntetése egyaránt szükséges”,
viszont továbbra is elhagyható az a legfeljebb egy ingatlan, amit a vagyonnyilatkozatot adó személy, illetve családja életvitelszerű vagy tartós jellegű lakhatás céljából használ.
A módosítás révén egyrészt az érdeklődők is könnyebben tudnak majd tájékozódni a benyújtott dokumentumok adattartalmában (még ha azok valóságtartalma kétséges lehet), illetve talán még automatikusan generálhatóak lesznek rangsorok is pédául ingatlanok, megtakarítások vagy egyéb szempontok szerint.