Hatályba lépett vasárnap az a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által előkészített és a kormány által 2023 végén kihirdetett első intézkedéscsomag, amely a közúti fuvarozás, a hazai logisztikai ágazat megerősítését szolgálja - ismerteti a szaktárca az MTI-hez vasárnap eljuttatott közleményében.
A vasárnap hatályba lépő versenyképességi csomag (A közúti árutovábbítási szerződésekről szóló 120/2016. (VI. 7.) Korm. rendelet, azaz a KÁSZ) elsődleges célja, hogy tisztességes piaci viszonyokat teremtsen, és megvédje a hazai fuvarozókat az engedéllyel nem rendelkező, Magyarországon fuvarfeladatokat teljesítő külföldiek térnyerésétől. A szabályozás a fuvarozók javaslatára
bevezeti a minimális szolgáltatási díjak rendszerét, vagyis a minimális szolgáltatási alapdíjat, a rakodási és raklap válogatási díjat, valamint az állásidőre járó díjat, továbbá maximálja a fuvarozásban részt vevő alvállalkozók számát.
A második intézkedési csomag - amelynek előkészítése a fuvarozókkal együttműködve folyamatban van - továbbá intézkedéseket fogalmaz meg a jogellenesen fuvarozók visszaszorítására irányuló ellenőrzések megerősítése, a fuvarozással összefüggő hatósági ügyintézés gyorsítása érdekében. A hazai fuvarozók támogatása és segítése érdekében emellett a kormány külön operatív szervezetet hozhat létre a Nemzetgazdasági Minisztérium és az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetésével, a fuvarozói szervezetek bevonásával. A szervezet célja az lesz, hogy a kormány elé kerülő javaslatokat az ágazat növekedési szempontja szerint vizsgálja és azt a gyakorlatban is érvényesítése - áll a közleményben.
A fuvarozók korábban a kormánnyal kötött alku keretében egyebek mellett azt vállalták: törekedni fognak arra, hogy Magyarország területén lévő töltőállomásból vételezzék az üzemanyagot, csökkentik a járműflottáik átlagéletkorát:
A fuvarozók szerint elengedhetetlen a KÁSZ betartása
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete weboldalán azt írja: a KÁSZ alkalmazása és betartása, betartatása elengedhetetlen a hazai logisztikai ágazat versenyképességének fenntartása érdekében. Ehhez szükséges a közúti fuvarozók egységes, etikus és felelőségteljes piaci magatartása, amely egyebek mellett a tényleges fuvarozói önköltségen alapul, és a fuvarozók stabil működését biztosító vállalkozói hasznot is garantálja. Az ágazati stabilitás szempontjából hasonlóan fontos és elvárható az árukibocsátók és megbízók korrekt és patrióta üzleti magatartása is.
A KÁSZ január 28-tól hatályos rendelkezéseihez számos kérdés érkezett az érdekképviseletekhez és a szaktárcákhoz is. Ezekről „gyakori kérdések és válaszok” (GY.I.K.) formájában készítettek tájékoztatót - ez itt érhető el, de kizárólag az Egyesület tagvállalkozásai számára.