4p

Júniushoz képest 0,4 százalékkal erősödött a júliusi forgalom, az áprilisi mélyponthoz képest pedig 10,6 százalékkal.

Júliusban a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt 0,4 százalékkal haladta meg a kiskereskedelmi üzletek forgalma az egy évvel korábbit. Ezzel a vásárlási kedv júliusra elérte az egy évvel ezelőtti szintet. Az áprilisi mélyponthoz viszonyítva 10,6 százalékponttal növekedett a kiskereskedelem naptárhatással kiigazított volumenindexe - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 3,3 százalékkal, a nemélelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 0,4 százalékkal nőtt, az üzemanyag-kiskereskedelemben 7,0 százalékkal csökkent az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene.

Az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma folyó áron idén harmadszor, a júniusi után ismét meghaladta az 1000 milliárd forintot, 1104 milliárd forint volt.
 Az országos kiskereskedelmi forgalom 48 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 37 százaléka a nemélelmiszer-kiskereskedelemben, 15 százaléka az üzemanyagtöltő állomások üzemanyag-forgalmában realizálódott - tette hozzá a KSH.

Az élelmiszer-kiskereskedelem 75 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 3,5, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 2,8 százalékkal nőtt.

A nemélelmiszer-kiskereskedelemben 5,6 százalékkal emelkedtek az eladások az iparcikk jellegű vegyes üzletekben, 4,7 százalékkal a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerboltokban és 2,0 százalékkal a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben. Csökkent a forgalom volumene a könyvet, számítástechnikai cikkeket és egyéb iparcikkeket árusító eladóhelyeken 4,5 százalékkal, a bútort, műszakicikkeket kínáló boltokban 13,9 százalékkal, valamint a használtcikk-üzletekben 19,3 százalékkal.

Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 6,8 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 19,6 százalékkal emelkedett.

Az üzemanyagtöltő állomások forgalmának volumene 7,0 százalékkal csökkent az előző havi 10,9 százalékos visszaesés után. A kiskereskedelmi adatokba nem tartozó gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai 0,8 százalékkal emelkedtek.

Az év első hét hónapjában a forgalom volumene - szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint - 1,1 százalékkal nagyobb volt, mint az előző év azonos időszakában.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 4,4, a nemélelmiszer-kiskereskedelemben 1,9 százalékkal nőtt, az üzemanyag-kiskereskedelemben 10,6 százalékkal csökkent az értékesítés volumene.

Kommentár

Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője azt mondta: „A nem élelmiszereken belül a járvány magyarországi megjelenése után, a kijárási korlátozások miatti boltbezárások eredményeként drasztikusan csökkenő textil-, ruha- és cipőforgalom júliusban pluszba került, a naptárhatással tisztított adatok szerint 2 százalékos volt a növekedés. Szintén emelkedést mutatott a gyógyszer- és az illatszerforgalom.” Hozzátette: “a tavaszi hónapokban a járványhatás miatt kiemelkedő növekedést elérő internetes kereskedelem kezd visszatérni a korábbi ütemhez, a júliusban ugyanis 20 százalékos növekedés következett be.”

Mire lehet számítani?
Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője szerint a többi ágazathoz hasonlóan bizonytalan a helyzet a kiskereskedelemben is a járvány, ezen belül a második hullám egyelőre nehezen megjósolható hatásai miatt.

„A makrogazdasági oldalról nézve fontos, hogy a bértömeg csökkent, a rövidített munkaidő, a növekvő munkanélküliség, valamint a fizetéscsökkentések miatt. Ez pedig gátolja a kiskereskedelem bővülését. Vannak további kérdéses tényezők. Egyrészt, nem lehet tudni, hogy a háztartások rövid távon pótolják-e az elhalasztott vásárlásaikat. Másrészt, hogy miként alakul a kiskereskedelem főszezonjának számító karácsonyi időszak” – tette hozzá szakember. Németh Dávid szerint a mostani kilátások szerint a legvalószínűbb, hogy az idei évet stagnálással zárja a kiskereskedelem.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!