A tervek szerint már a tavaszi országos kompetenciamérés eredményét is két jegyet érő osztályzatra kell váltani a Belügyminisztérium rendelete szerint, továbbá a középiskolai felvételibe is be kell számítani. A jelenleg társadalmi véleményezésen lévő rendeletben foglaltakat a tárca azzal indokolja, hogy nem vették elég komolyan a diákok a mérést.
A hvg.hu vette észre, hogy a méréseket bonyolító – egyébként pedig a Belügyminisztérium alá tartozó – Oktatási Hivatal (OH) honlapján sem értenek egyet a kompetenciamérések osztályzásával.
Mint írják, a „Gyakran ismételt kérdések” felületen olvashatók a kompetenciamérésekkel kapcsolatos tudnivalók, ez az útmutató a kompetenciamérés osztályzását egyáltalán nem tartja jónak. A felületen szereplő dátum február 6., azaz nemrég frissült.
Nem erre való
A cikk szerint az „Értékelhetők-e a mérések érdemjeggyel?” kérdésre az alábbi választ adta az OH:
„Az országos mérések elsődleges célja az iskolák oktatási teljesítményének megismerése, továbbá az iskolának, a fenntartónak adatokkal történő támogatása az eredményesebb iskolai fejlesztések megalapozása céljából.
A mérések feladatlapjainak érdemjeggyel való értékelését a Hivatal korábban sem tartotta szakmailag indokoltnak, mivel a mért területek nem az aktuális tananyagot kérik számon, illetve azokat (például a szövegértés és természettudomány esetében) nem lehet egyetlen tantárgyhoz kötni.
Az eredmények országos kiértékelése előtt nem lehet olyan megalapozott helyi, iskolai teljesítményskálát kialakítani, amely a méltányos, fejlesztő célú osztályozás alapját jelenthetné, emellett az új, digitális rendszerben elvileg sem lehetséges az osztályozás, hiszen a tanulói válaszokat az iskolák helyben nem látják, így azok helyi értékelése sem megvalósítható.”