A Szülői Hang Közösség tiltakozik a kormányzat által közzétett rendelettervezet ellen, mely szerint már idén március 1-jétől – a pedagógusoknak és gyerekeknek még felkészülési lehetőséget sem adva –, két érdemjegyként beszámítják a kompetenciamérések eredményét, és a középiskolai felvételi eljárás során is figyelembe fogják venni a kompetenciamérések eredményét.
A kompetenciamérések célja nem a tanulók egyéni teljesítményének felmérése, hanem az iskola és az oktatási rendszer működésének megismerése. A kompetenciamérések nem alakíthatóak át igazságosan érdemjeggyé, hiszen ezek nem kapcsolódnak a szorosan vett tananyaghoz – hívja fel a figyelmet a Szülői Hang közleményében.
A kompetenciamérések eredményei jelentős regionális különbségeket mutatnak, melynek oka a gyerekek eltérő családi háttere és az iskolák eltérő színvonala. Az iskolák jelentős részében nincs elegendő szaktanár sem, a tanórákat folyamatosan helyettesítéssel látják el, melyeket sok esetben nem szaktanár tart.
Fotó: Depositphotos
Ilyen körülmények között a kompetenciamérések értékelése merénylet a gyerekekkel szemben – jelenti ki a Közösség.
A kormányzat egyértelművé tette, hogy radikálisan csökkenteni kívánja a gimnáziumban továbbtanulók arányát. A szakképzésért felelős államtitkár néhány héttel ezelőtt kijelentette, hogy a gimnáziumi képzés részarányát a mostani 40 százalékról 30 százalékra, vagy akár 20 százalékra kívánják csökkenteni, vagyis legalább minden negyedik gimnáziumi férőhelyet megszüntetnének. Hasonlóan a már az idei évtől a sok gimnáziumban alkalmazott központi minimális ponthatárhoz, a kompetenciamérések eredményének beszámítása megnehezíti a gimnáziumokba való bejutást és elősegíti a gimnáziumi képzés elsorvasztására vonatkozó kormányzati tervet.
A Szülői Hang petícióval tiltakozik a gimnáziumi képzés elsorvasztása ellen. A több ezer aláírás mellett számos szülő és pedagógus szöveges véleményben is kifejtette, miért elfogadhatatlan a kormányzati terv.
A gyerekek már most is túl vannak terhelve. A kompetenciamérés beszámítása és a felvételiben eljárásban való figyelembevétele tovább növeli az értelmetlen stresszt. Várható, hogy sok családban különórákkal, tanfolyamokkal fogják felkészíteni a gyerekeket ezután már nemcsak a központi írásbeli vizsgákra, hanem a kompetenciamérésekre is. Ezzel tovább ösztönzik az „árnyékoktatást” és a gyermekek oktatásának finanszírozását még inkább a szülőkre hárítják. Azok a gyerekek, akiknek a családja ebben nem tud támogatást adni, még inkább lemaradnak.
A kompetenciamérés eredményének beszámításával a kormányzat a gyerekek esélyeit már előre leronthatja a felvételi eljárást megelőző tanév kompetenciamérésének keretében. Az intézkedés tovább növeli a már most is fájóan erős társadalmi különbségeket, országunk így rengeteg tehetséges gyereket veszíthet el.
A tehetséggondozásról és Magyar Péter okatási programjáról épp szerda délelőtti cikkünkben Nahalka István oktatáskutató is beszélt:
A Szülői Hang szerint a mostani kormányrendelet újabb lépés az esztelen központosítás útján. Az állami iskolák működését már a nemezti köznevelésről szóló 2011-es törvény bevezetése óta távolról menedzselik a tankerületek, arra törekedve, hogy minél kevesebbet költsenek az oktatásra, a gyerekeinkre. Eddig azonban az érdemjegyekről a tanárok dönthettek; ebben történik most változás, a kormányzat immár az osztályzásba is beleszól. Ennek igazságtalanságát a tanulók is közvetlenül érzékelhetik majd, és így a kormányzat a tanulók és a pedagógusok közötti bizalmi kapcsolatot is rombolhatja.
A kormányzat lépésére már korábban is számítani lehetett a KRÉTA-ban közzétett szülői kérdőív alapján; ahogyan sejthető volt, a kérdőívben már eleve eldöntött kérdésről kérdezték a szülőket. Az elképzelés ellen közösségünk korábban nyílt levélben is tiltakozott.
Az intézkedés részletei jelenleg ismeretlenek. Félő, hogy a problémákkal küzdő SNI vagy BTMN státuszú gyerekeket és az alternatív tanterv szerint oktató iskolákat még inkább hátrányosan érinti az intézkedés, hiszen ezekkel kapcsolatban a kormányzat semmilyen tájékztatást nem adott.