Vadai Ágnes, a DK országgyűlési képviselője azt kérdezte Pintér Sándor belügyminisztertől, hogy „Kivel egyeztették előzetesen azt a rendelet-tervezetet, amellyel ”iskolásítanák„ az óvodai nagycsoportokat?”
A kérdésre, a szokásoknak megfelelően ismét Rétvári Bence államtitkár válaszolt, aki szerint „az oktatás rendszerét folyamatosan fejleszteni, korszerűsíteni kell. Minden módosítási javaslat célja, hogy a gyerekek fejlődéséhez a lehető legtöbb segítséget adja meg az adott intézmény”.
„Tájékoztatom, hogy a lehetséges változtatásokkal kapcsolatban nagyszámú észrevétel érkezett, ezért az egyeztetéseket tovább folytatjuk. Amíg az észrevételek kiértékelése nem történik meg, a jelenlegi szabályozásban nem lesz változás” – közölte az államtitkár Vadai kérdésére.
Azaz az érdemjegybe beszámítható kompetenciaméréshez hasonlóan, ez a rendelettervezet is lekerült egyelőre a kormány asztaláról.
Fotó: Depositphotos
Pintér Sándor belügyminiszter február 18-án terjesztett be egy rendelettervezetet arról, hogy ezentúl osztályzatokra váltanák a kompetenciamérések eredményét, amely beleszámítana az év végi jegyekbe és a középfokú felvételikbe is. Március 1-jén kellett volna életbe lépnie a rendeletnek, ám ez mégsem történt meg. A Belügyminisztérium ugyanis kijelentette: egyelőre mégsem fogják osztályozni a kompetenciaméréseket.
„A jogszabály módosítása kapcsán nagyszámú észrevétel érkezett, ezért az egyeztetéseket tovább folytatjuk. Amíg az észrevételek kiértékelése nem történik meg, a jelenlegi szabályozásban nem lesz változás”, írta a minisztérium a válaszában.
Ez kísértetiesen ugyanaz a válasz, amit most Rétvári Bence adott Vadai Ágnes kérdésére.
Most az óvódai nagycsoportok átalakítását tolták el
Pintér Sándor kompetenciaméréssel kapcsolatos rendelettervezete után pár nappal később Orbán Viktor miniszterelnök is benyújtott egy közoktatással kapcsolatos tervezetet, amely arról szólt, hogy a következő évtől iskolába készülő gyerekeket egy külön felkészítő csoportba helyeznék, „hogy a gyermekek érzelmi, szociális és értelmi képességei az iskolakezdéshez szükséges szintre fejlődjenek, biztosítva számukra a stabil alapokat a későbbi tanulmányi sikerekhez”. Mindezt azokban az intézményekben, ahol két csoportnál több van az óvodában.
Ahogy a kompetenciamérés érdemjegyre váltását, úgy a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) ezt is megalapozatlannak és kifejezetten károsnak ítélte meg. Véleményük szerint ezek nem segítenék az óvodás gyermekek iskolára való felkészülését, sőt, kifejezetten gyermekellenesek, ugyanis pont az utolsó évükben szakítanák ki őket a megszokott, biztonságot nyújtó környezetükből, közösségükből.
Kifejtették, hogy az iskolaérett gyermekek számát nem az óvoda nagycsoportjainak iskolásításával kell növelni, épp ellenkezőleg, az iskolai alsó tagozatokat kellene az óvodai, egyénre szabott foglalkozásokhoz közelíteni, ami valóban megkönnyítené az átmenetet a két intézménytípus között.
Arról is írtak, hogy az óvodák elvesztették autonómiájukat a tekintetben, hogy megítéljék, melyik gyermek iskolaérett. Ehelyett olyanok döntenek a gyerekek sorsáról, akik nem ismerik őket, és csak dokumentumok, számadatok alapján ítélik meg a fejlettségi szintjüket. Ráadásul az eddigi vegyes csoportokat így meg kéne bontani – ezzel együtt még több óvodapedagógust alkalmazni vagy a többi csoportot is átalakítani –, ami még károsabb lenne.
Mindkét típusú csoportba kerülő gyermekek elszenvedhetik a társaiktól való elszakítást és az óvodapedagógus, valamint a dajka személyének változását. Két éven belül kétszer teszik ki ennek a gyermekeket, holott ebben az időszakban lenne a legfontosabb az állandóság a gyermekek biztonságérzete szempontjából
A Szülői Hang az óvodai átalakítással kapcsolatban szintén kiemeli, hogy az eddigi „jól működő vegyes csoportok” korcsoport szerinti bontásra kerülnének, valamint, hogy „a részletek kifejtését mellőzve bevezetnek valamifajta »diagnosztikus mérési rendszert« ebben az utolsó évben, de nem derül ki, hogy mindez hogy függ össze az iskolaérettség megállapításával”.