5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon 2015-ben leggyakrabban a gyümölcsökkel és zöldségekkel, húsételekkel és a használt autókkal gyűlt meg leginkább a bajuk a fogyasztóknak és ezekről a termékekről rendelkeznek a legrosszabb véleménnyel, áll a nemrég közzétett összeurópai szintű uniós felmérésben.

Az Európai Unió minden évben nyilvánosságra hozza az ún. Fogyasztói Piacok Eredménytábláját, amelyben a fogyasztók nézőpontjából értékelik azt, hogyan is teljesít a különböző termékek és szolgáltatások piaca. Ebben nézik egyrészt az ajánlatok összehasonlíthatóságát, a vállalkozásokba vetett bizalmat, a fogyasztói elvárásoknak való megfelelőséget, a rendelkezésre álló választékot és nem utolsósorban azt, hogy az adott piacon mekkora kárt szenvednek el a vásárlók.
 
Magyarországon, ami a szolgáltatásokat illeti, az összátlagot tekintve leginkább a bankszámlákkal, televízió előfizetésekkel, a lakásbiztosításokkal, személyszállítási szolgáltatásokkal, befektetési termékekkel, az ingatlanpiaci szolgáltatásokkal, az életbiztosításokkal, a kölcsönök-hitelek piacával és a jelzáloghitelekkel volt gond és ezeket a területeket találják a fogyasztók problémásnak. A hazai élmezőnyben ugyanakkor legjobban a légi személyszállítási szolgáltatások, a postai szolgáltatások, valamint a kulturális és egyéb, szabadidős programokat nyújtó szolgáltatások piaca teljesített.

25 éves az "ország piaca"

Az már Európai Unió-szerte jellemző adat, hogy összességében az uniós fogyasztók évről évre egyre pozitívabban értékelik a piaci teljesítményt, ugyanakkor az egyes tagállamok között rendkívül nagy különbségek figyelhetőek meg. Az Európai Bizottság a felmérésben azt is aláhúzza, hogy a fogyasztó és vállalkozás közötti viták hatékonyabb megoldása érdekében szükség van a fogyasztói jogok hatékonyabb érvényesítésének biztosítására. Ebben pedig az alternatív vitarendezési fórumok, így Magyarországon a békéltető testületek segítenek, ingyenesen járnak el a vitás ügyek megoldása érdekében.
 
Unió-szerte ezekkel volt a legkevesebb gond
 
Az Európai Unióban a következő három piaci szolgáltatás teljesített legjobban: a nyaralások (például a hotelek piaci teljesítmény pontszáma 84,4 a 100-ból), kulturális és szórakoztatási szolgáltatások (például színházak, mozik, múzeumok 83,4 pont) és sportszolgáltatások (például edzőtermek 82,9 pont ). A termékek között pedig a legjobban teljesítő piac a könyvek, magazinok és újságok piaca (85,3 pont), a szórakoztató termékek (játékok, hangszerek 84,9 pont) és a nagy háztartási gépek (hűtők és mosógépek 84,6 pont) piaca. Tehát a fogyasztók ezeken a területeken szavaznak bizalmat leginkább a szolgáltatóknak és a kereskedőknek, mivel a statisztikák szerint csupán kis hátrányuk származik az esetlegesen felmerülő problémákból, az ajánlatokat itt könnyen összehasonlíthatónak találják, és a nyújtott szolgáltatás is találkozik általában a fogyasztói elvárásokkal. Meg kell jegyezni azt, hogy a legnagyobb mértékű javulás a pénzügyi szolgáltatások terén figyelhető meg, mivel a fogyasztók a korábbiaknál jobban bíznak például a bankokban és a befektetési alapokban.

Hiába panaszkodott a Ferrarinak - saját autót épített

A leginkább rossz megítélés alá tartozó szolgáltatások
 
A legrosszabbul teljesítő szolgáltatások piaca az Unióban az ingatlan (73,8 pont), a jelzálog (73,8 pont) és a befektetési termékek és értékpapírok (74,1 pont) piaca; míg a legrosszabbul teljesítő árupiacok a használtautók (75,6), a húskészítmények (80,6) és az üzemanyagok (80,9) piaca. Ezeken a területeken a vállalkozásokba vetett bizalom alacsonyabb, a fogyasztókat nagyobb kár éri, nem hasonlíthatóak össze könnyen az ajánlatok, nem elégedettek a vásárlók a rendelkezésre álló választási lehetőségekkel és az elvárások sem teljesülnek úgy, mint a többi piac esetében.
 
A szolgáltatások piacán a távközlés továbbra is jelentős helyet foglal el a listán, a fogyasztók gyakran kerülnek összetűzésbe a szolgáltatókkal. Ezen belül a mobiltelefon-szolgáltatások piacán a legmagasabb a problémák aránya (ideértve az internetes előfizetéssel összefüggő problémákat), és szintén ez az a piac, ahol a legjobban emelkedik a panaszok száma, együtt a „bárok, kávéházak és éttermek” és a jármű bérleti szolgáltatások piacával (mindhárom piacon nőtt ez az arány 1,8 százalékponttal).
 
Európa-szerte pedig a megkérdezett fogyasztók majdnem egyharmada jelentős hátrányt is szenvedett a termékkel, szolgáltatással kapcsolatos probléma miatt, amely adott esetben pénzügyi veszteséget is jelentett amellett, hogy rengeteg idejük ráment az ügyintézésre.
 
Ugyanakkor az Európai Bizottság aláhúzza, hogy bármilyen problémája is merül fel a fogyasztóknak, Európa-szerte az alternatív vitarendezési fórumok, Magyarországon tehát a békéltető testületek segítenek számukra a vállalkozással fennálló vita megoldásában. Hazánkban így a békéltető testületek szerepe még tovább nő, segítségükkel pedig a felek elkerülhetik a bírói utat, a drága költségeket és a hosszas pereskedést.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!