3p

Érdemes módosítani a limiteket az MNB szerint. 

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a gondos pénzügyi tervezéssel előkészített gondtalan nyaralás érdekében ad tanácsokat új fogyasztóvédelmi kampányában Pénzügyi Navigátor honlapja tematikus tartalmai, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodák, illetve a jegybank Ügyfélszolgálata munkatársai segítségével.

Az MNB-hez érkezett ügyfélpanaszok szerint folytatódnak a szállásadói, autókölcsönzői és egyéb partnerekre hivatkozó kibercsalási kísérletek. Az ismert szálláskereső portálokon pl. a korábban üdülést foglalt (és legtöbbször bankkártyájukkal már fizetett) fogyasztók egyes esetekben a portálok hivatalos üzenőfelületén újabb értesítést kapnak vendéglátójuktól.

A sürgető, a foglalás törlésével fenyegető üzenetek szerint „kártyaadataik nem egyeznek”„tranzakciójuk gyanús”„hiba történt”, ezért – bizalmas kártyaazonosítóik, illetve a kétfaktoros ügyfélhitelesítés kódjainak megadásával – állításuk szerint a foglalást ismét meg kell erősíteni. Az azonosítókkal azután pénzt emelnek le az ügyfél számlájáról – sorol fel példákat az MNB közleménye. 

Az ügyfelek éberségét csökkentheti ilyenkor, hogy a bűnözők sokszor látszólag nem kérnek újabb pénzt, illetve, hogy a megszokott szálláskereső cégek felületértől jön az értesítés. Utóbbi oka az lehet, hogy a kibercsalók (pl. kártékony alkalmazás telepíttetésével) előzőleg az adott szállásadók számítógépeihez fértek hozzá, s innét tudják meg az adott ügyfelek konkrét szállásfoglalásainak részleteit.

Jegybanki tanácsok a kártyázáshoz
Jegybanki tanácsok a kártyázáshoz
Fotó: Depositphotos

E kibercsalások ellen érdemes korlátozni bankkártyák vásárlási-, készpénzfelvételi limitjeit, illetve egyszer használatos virtuális kártyával fizetni a szállásfoglalást. Célszerű igénybe venni a kártyás tranzakciókat azonnal jelző sms vagy felugró ablakos banki értesítési szolgáltatást, gyanús tranzakció(k) észlelése esetén pedig azonnal letiltatni a kártyát.

Változatlanok a valamilyen közösségi oldalon meghirdetett szolgáltatáshoz, áruhoz kötődő csalások. Előfordulhat, hogy a csalók nyári munkavégzést hirdetnek, amelyhez előzetes (pl. szálláshoz szükséges) befizetéseket kérnek a hozzájuk jelentkező ügyfelektől. Ha ezután bizalmas kártya- vagy bankszámla-azonosítóikat a fogyasztók a csalók által küldött hamis banki honlapokon adják meg, szintén kiszolgáltatják magukat pénzük ellopásának. Védekezésképp a megküldött honlapok helyett érdemes a hivatalos weboldalon teljesíteni a fizetést. Gyanúra adhat okot, ha a csalók az online tranzakciókhoz rájuk nem tartozó további adatokat (pl. bankkártyánk – csak ATM-eknél, fizikai vásárlásoknál szükséges – PIN-kódját vagy kétfaktoros ügyfélazonosítóinkat) is megpróbálják elkérni.

Az online vagy telefonon megkötött utasbiztosításoknál a legtöbb jogvita oka, hogy a biztosítottak szerint a biztosító jogtalanul utasítja el a kártérítési igényt vagy sokkal kevesebbet – például váratlan betegség, sérülés miatti – fizet ki számukra a kártérítési igényüknél. A vita elkerülhető, ha az utasbiztosítási díjak mellett előzetesen alaposan ellenőrizzük a biztosítók által kínált szolgáltatások feltételeit, kifizetési limitjeit és a szerződéses tartalmakat. Az egyes konstrukciók kiválasztásánál célszerű figyelni a nyári utazás módjára (eltérhetnek az autós vagy repülőgépes utazás ajánlati feltételei); az utazás céljára (pl. búvárkodás vagy városnézés); illetve saját egyéni adottságainkra (pl. egészségi állapotunk, viszünk-e magunkkal drága elektronikai cikkeket).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!