4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar dolgozók száma megint eléggé megnőtt Ausztriában, miközben több más ország polgárai kevesebben lettek. Egyes kutatók a kelet-közép-európai országok bérnövekedése miatt a migráció lassulását várják, de ellenérvek is vannak. Leginkább az, hogy a bérszakadék még mindig óriási.

Jelentősen, 5557 fővel 98 412-re emelkedett decemberben az Ausztriában dolgozó magyar állampolgárok száma. Ez a legnagyobb növekedés, egyik ország sem ért minket utol ebben a hónapban. Sok ország polgárai még kevesebben is lettek, jelentősebb mértékben a német (+3500 fő) és a horvát (+1500) dolgozók létszáma bővült.

Az egész osztrák munkaerő-piac mintegy 23 400 fővel csökkent ugyan, de év/év alapon 43 500 új munkahely keletkezett. Ennek túlnyomó részét, 42 200 munkahelyet külföldiekkel töltöttek fel. Ezen belül is 32 200 volt az Európából érkezettek száma.

A magyar alkalmazottak bővülése egy év alatt, decembertől decemberig 4102 fő volt. Ez hosszabb távra tekintve nem túl magas szám ugyan, de az utóbbi hónapokhoz képest határozott növekedés. (Második ábra.) Mostanában a hazai munkaerő kivándorlásának legalábbis az üteme sokat csökkent Ausztria felé, vagyis lassult a magyarok számának növekedése szomszédainknál. Azért a trend változatlanul emelkedő. (Első ábra).

Egy szezon, vagy két szezon

Ami a többi országot illeti, a harmadik és negyedik ábrán jól megfigyelhető, hogy egyes országok dolgozói évi kétszeri szezonra számíthatnak. A magyar és német dolgozók száma télen és nyáron is megugrik, ez vélhetően a turizmus miatt van így. Ott ugyanis a nyári szabadságok és a téli síszezon is munkaalkalmat jelent. (Az európai sípályák ugyanakkor válságban vannak a felmelegedés miatt, erről itt írtunk.)

1. ábra

Más országoknál, mint Lengyelország, Szerbia vagy Románia, évi egyszeri szezont látunk tavasztól őszig, és november-decemberben esik vissza nagyon a foglalkoztatottak száma. Ez vélhetően olyan ágazatok miatt lehet, mint az építőipar és a mezőgazdaság, ahol télen sokkal kisebb, időnként nulla az aktivitás.

Tanakodnak az osztrákok

Az osztrák Der Standard arról tudósított, hogy a volt szocialista országokból milliók vándoroltak Nyugatra, ezért ott erős a munkaerő-hiány. Ez felhajtja a béreket, különböző országokban 4-10 százalékkal is emelkedtek tavaly a reáljövedelmek (Románia, Magyarország, Lengyelország, Szlovákia).

2. ábra

Mit jelent ez számunkra? – kérdezik egymástól az osztrákok. Egyrészt ők nagybefektetők a térségben, számos kereskedelmi vagy pénzügyi vállalkozás tulajdonosai, ami szép osztalékokkal kecsegtet. Másrészt viszont a nagy kérdés, hogyan hat mindez a migrációs folyamatokra. “Az utóbbi években százezrek érkeztek Magyarországról, Romániából és Szlovákiából az osztrák építőiparba, turizmusba és kiskereskedelembe. A jövőben kevesebben jönnek majd?”

Még mindig nagy a bérszakadék

Vasily Astrov, a bécsi Kelet-Európai Intézet (Wiiw) közgazdásza szerint igen, a Nyugatra tartó migráció csökkenni fog. Főleg a naponta ingázó dolgozók számára lesz vonzóbb, hogy otthon maradjanak. Ami persze súlyosbítani fogja a munkaerő-hiányt Ausztriában.

3. ábra

De ellenérv is van: Az eddigi béremelkedések ellenére az átlagos órabér Ausztriában még mindig négyszerese annak, mint Magyarországon, Romániában vagy Lengyelországban. Valamint háromszorosa a cseh vagy a szlovák szintnek. Ezt a különbséget az árszínvonal, a megélhetési költségek különbsége sem nullázza le.

Tovább fejlesztik a vasutat

Az Ausztriában koalíciós partnerré vált Zöldek az ingázást is zöldíteni szeretnék, de igazából még nem tudni, hogy ez mivel jár majd. Drágább lesz-e autózni? Ami biztos, az az, hogy a vasutat viszont fejlesztik. Karácsony előtt már kaptak az ausztriai ingázók egy ajándékot, sűrítették az ingázó vonatokat, többek között a soproni vonalon is.

4. ábra

Ezzel azonban nincs vége. Az osztrák vasút egy hír szerint 670 millió eurós fejlesztéseket tervez az idén Ausztria keleti részén. Többek között a Bécs és Bécsújhely közötti szakaszon is. Vasárnap egyébként Burgenland tartományban választásokat tartanak, a kampányban pedig komoly szerepet kapnak a közlekedési kérdések is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!