3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

2012-ben közel 172 milliárd forintot költött a kormány a vasúti személyszállító társaság különféle címen megítélt támogatására.

A MÁV-Start Zrt. gazdálkodása valamennyit javult 2012-ben előző évhez képest, persze ebben azért nagy szerepet játszik az államtól kapott támogatás is.

2012-ben a cég 72,7 milliárd forintos árbevételt realizált, mely mindössze félmilliárddal haladja meg az előző évit. Ezen belül viszont csökkent a közszolgáltatási személyszállításból fakadó árbevétel két ok miatt: egyrészt 3 milliárddal kevesebbet, 17,6 milliárdot kapott a társaság szociálpolitikai menetdíj-támogatásként, másfelől a vasúti közszolgáltatási menetrend 2012. április 15.-ével módosult és szűkült a belföldi személyszállítási kínálat. A 2011-es 58,6 milliárd forint után 55,8 milliárd folyt be a társaság kasszájába személyszállításból. A MÁV-Start beszámolója az utaslétszámokat nem közli, viszont ez a változás arra enged következtetni, hogy némileg a korábbinál kevesebben választhatták a vasutat közlekedésre.

Bevételként kerül még elszámolásra a személyszállításnak nyújtott állami költségtérítés is, amely 2012-ben 154,2 milliárd forintot jelentett az előző évi 158,9 milliárd után.

A fentiekkel párhuzamosan jelentősen csökkenteni tudta a társaság az anyagjellegű kiadásait, 195 milliárd után közel 189 milliárdot költöttek. Ezen belül viszont drasztikusan emelkedett az anyagköltség, mivel a MÁV által számlázott villamos energia költség tavaly már nem a vontatási díjak költségénél, hanem itt került elszámolásra. Kiemelendő még, hogy az igénybe vett szolgáltatások költsége majdnem 21 milliárd forinttal csökkent, ebben alapvetően a pályahálózat-hozzáférési díja, a vasúti jármű karbantartás, a vontatás-tolatás költsége és a vasúti járművek bérleti díja játszott szerepet.

A személyi jellegű ráfordítások bár némileg emelkedtek tavaly (27,9 milliárdra), a bérköltség 534 millióval csökkent a valamivel kisebb átlaglétszám miatt, másfelől a tavaly életbe lépett új munkatörvénykönyv megtakarítási lehetőségeket is hozott a cég számára - derül ki a MÁV-Start beszámolójából.

Mindezek eredményeként üzemi szinten már sokkal jobb eredménnyel zárt a társaság 2011-hez képest. Akkor ugyanis "csak" 1,3 milliárd nyereséget tudott itt feltüntetni, tavaly viszont már 2,2-t. Végeredményben 2,6 milliárdos profittal zárt a cég az előző évi 1,2 után.

Azonban nemcsak az eredmény, de az egyes pénzügyi helyzetről árulkodó mutatók is a gazdálkodási tevékenység javulásáról árulkodnak. A kiegészítő mellékletben foglaltak értelmében ugyanis ha nem is drasztikusan, de a korábbinál jobb a társaság tőkefeszültségi és eladósodottsági mutatója is. Előbbi az idegen tőke és a saját tőke egymáshoz viszonyított arányát fejezi ki, és ennek értelmében a cég gazdálkodása valamivel nagyobb mértékben támaszkodik már saját forrásokra. Az eladósodottsági mutató szerint pedig a MÁV-Start kötelezettségei már valamivel kisebb mértékben terhelik az eszközeinek értékét.

A kötelezettségei egyébként döntő részben rövid lejáratú kötelezettségek, hiszen ez a teljes állománynak a 99,86 százalékát adják. A fordulónapi állomány 37,3 milliárd forint volt, 1,7 százalékkal több az előző évinél, a változás mögött pedig a szállítói kötelezettségek növekedése áll.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!