A történet Larry Page és Sergey Brin találkozásával kezdődött. A kaliforniai Stanford Egyetem PhD-diákjai az adatbázisokban való keresés hatékonyságát kutatva egy új keresőrendszer kifejlesztésén dolgoztak. Míg a hagyományos keresőmotorok az eredményeket a keresőszónak az adott oldalon való előfordulási gyakorisága szerint rangsorolták, ők ennél hatékonyabbnak tartották a weblapok közötti kapcsolatok elemzését a világháló egyre nagyobb adathalmazában való kutakodáshoz. Így fejlesztették ki a PageRank algoritmust, amely a hivatkozásokkal (linkekkel) összekötött dokumentumokat a hiperlink-hálózatban betöltött szerepük, fontosságuk szerint rangsorolja. Az új keresőmotort - utalva működési elvére - BackRub-nak nevezték el, de amikor adatforgalmuk már túlságosan leterhelte az egyetem szervereit, lépniük kellett. A változáshoz új, a szolgáltatás lényegét jól kifejező domainnevet kerestek, s végül a 10 századik hatványát jelentő googol szót választották, aminek véletlen elírásából született meg a Google. (A szó mára fogalommá vált, sőt 2003-ban igeként az angol szótárakba is bekerült az interneten Google segítségével keresni jelentéssel. Mi magyarok is egyre gyakrabban "guglizunk".)
A Google.com domainnevet 1997. szeptember 15-én Page és Brin nevére jegyeztették be. A fejlesztés híre hamar eljutott a Szilikon-völgy befektetőihez is, Andy Bechtolsheim, a Sun Microsystems társalapítója 100 ezer dolláros csekkel járult hozzá a cégalapításhoz, amelyre 1998. szeptember 4-én a kaliforniai Menlo Parkban, egy barátjuk házának garázsában került sor. (A barát, Susan Wojcicki jelenleg a YouTube vezetője.) Első alkalmazottjuk egyetemi diáktársuk, Craig Silverstein volt, ma már 60 ezer körül van dolgozóik száma. A garázst hamar kinőtték, 1999 februárjában átköltöztek Palo Altó-ba, 2004-ben főhadiszállásukat a kaliforniai Montain View-ban megépített Googleplex irodaházba helyezték át, a vállalatot még ebben az évben a tőzsdére is bevezették.
A cég rohamos fejlődésnek indult, eredeti profilja, a szoftverfejlesztés és az internetes szolgáltatások mellett a hardver üzletágba, sőt idő- és tőkeigényes innovatív fejlesztésekbe is beszállt. Ez utóbbira példa az önvezető autók kifejlesztésébe (Waymo) vagy az élettudományi kutatásokba (Verily) való bekapcsolódás. Hagyományos feladatköre részeként működteti többek között a Google Search keresőt, a Gmail levelezőprogramot, a térkép- és utcakép szolgáltatást (Map és StreetView), ez utóbbival már a Nemzetközi Űrállomáson is körülnézhetünk. 2005-ben felvásárolták és működtetik az Android mobil operációs rendszert, 2006-ban a YouTube nyilvános videomegosztót, 2013-ban a Waze dugóelkerülő GPS navigációs mobiltelefon-alkalmazást. A hardver üzletágban például 2011-ben a cég történetének legnagyobb akvizíciójával 12,5 milliárd dollárért megvásárolta a mobiltelefon-gyártó Motorolát, de 2014-ben a szabadalmak java részének megtartásával továbbadta a Lenovónak.
2015-ben a cég újraszervezése során Alphabet néven új anyavállalatot hoztak létre, melynek részeként a Google felügyeli a tevékenységének alapját jelentő keresőmotor-, reklám- és térképegységeket, valamint az Android és a YouTube partneroldalakat. A többi leányvállalat közvetlenül az Alphabet alá került, a Google helyébe nyíltpiaci forgalomban lévő gazdálkodó egységként az Alphabet lépett. 2017. szeptember 1-jén XXVI Holdings Inc. néven bejelentették a cég korlátolt felelősségű társasággá alakításának tervét.
A Google világszerte ismert, kék-piros-sárga-kék-zöld-piros színű betűsorból álló logója 2015 óta jelenik meg a jelenlegi dizájnnal. A betűk közé először 1998-ban iktattak be firkát (doodle), akkor egy egyszerű pálcikaemberrel üzenték meg a felhasználóknak, hogy a Burning Man Fesztivál miatt házon kívül vannak. A jeles napokról, eseményekről ma már rendszeresen a témával kapcsolatos keresési oldalra navigáló ötletes Google Doodle emblémával emlékeznek meg. Egy részük hagyományos grafika, de külön erre szakosodott tervező- és mérnökcsapatuk animációkkal, sőt interaktív játékokkal is előrukkol. Az első magyar vonatkozású ünnepi logót 2008. március 24-én, Bartók Béla születésének 127. évfordulója tiszteletére készítették.
A Google kereső a világháló leggyakrabban használt keresőmotorja, amellyel naponta több mint 3 milliárd keresést indítanak. Sikerének titka a legrelevánsabb találatok elérését biztosító PageRank algoritmus. A Google az idén is a világ egyik legértékesebb márkája, értékét 245,6 milliárd dollárra becsülik.
A cég üzletpolitikáját számos bírálat éri (2017 júniusában az Európai Bizottság a trösztellenes szabályok megsértése miatt mintegy 2,4 milliárd eurós bírságot szabott ki ellene), de ingyenes szolgáltatásaival emberek milliárdjai számára teszi lehetővé az információkhoz való szabad hozzáférést.
MTI