5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nők 53 százaléka gondolja azt, hogy nem indul a férfiakkal azonos esélyekkel egy vezető pozícióért, ugyanakkor 60 százalékuk hisz abban, hogy a digitális technológiák segítségével előbbre tudnak lépni a ranglétrán. A Roland Berger 'Digitális egyenjogúság" című tanulmánya arra keresi a választ, hogy a digitalizáció, hogyan tud hozzájárulni a munkahelyen a női egyenjogúsághoz.

Mi jellemző a digitális nőkre?

A válaszadók 40 százaléka gondolja úgy, hogy a "digitális nők" azok, akik napi szinten használnak digitális eszközöket, míg kevesebb mint harmaduk úgy véli, hogy mindenki "digitális nő", aki része az internetes szubkultúrának.

A válaszadók negyede szerint ez csak felfogás kérdése. A megkérdezettek szerint nincs különbség abban, hogy a digitális területen dolgozó ember nő vagy férfi. Azt a megállapítást, miszerint a férfiak és a nők egyenlő feltételekkel vehetnek részt a digitális gazdaságban, az az érdekes adat is alátámasztja, miszerint a nők által indított start-up vállalkozások gyakorta sikeresebbek, mint férfiaké. A pozitív megállapítások ellenére azonban még mindig él a nemekhez kötődő sztereotípia. Ha a férfiakhoz társítjuk a digitális jelzőt, akkor a technológiai képességeikre asszociálunk, míg a nők esetében a jóval finomabb kommunikációs és kapcsolattartási aspektusokra gondolunk - a felmérés adatai szerint.

A karrierépítéshez hosszútávon szükség van a digitális technológiákra

A tanulmány kiemeli: a megkérdezettek egyetértettek abban, hogy a digitalizáció pozitív hatással lehet a nők karrierjére. Mindkét nem képviselőinek közel háromnegyede úgy gondolja, hogy a digitális technológiák elterjedése megkönnyíti a nők számára a szakmai előrelépést. Továbbá a nők úgy vélik, hogy a digitális technológiák segítségével meg tudják mutatni különleges kvalitásaikat, ugyanis 72 százalékuk szerint a nők és a férfiak által kivitelezett digitális projektek többnyire csak a menedzselési stílusban különböznek egymástól.

A digitális technológia pozitív hatásai mellett az üvegplafon továbbra is létezik

Amikor a vezetői pozíció betöltésének kérdésére került sor, a férfiak és a nők ellentétes véleményen voltak. A nők 53 százaléka véli úgy, hogy nem indulnak egyenlő esélyekkel a felsővezetői pozíciókért, míg a férfiak 66 százaléka az ellenkezőjéről van meggyőződve. A nők 66 százaléka úgy gondolja: a nemük valószínűleg vagy biztosan, de befolyásolja a szakmai sikerüket. Logikusan a legoptimistábbak azok a hölgyek voltak, akik már elértek egy bizonyos pozíciót, a pesszimista vélemények többnyire azoktól a fiatalabb válaszadóktól érkeztek, akik nem látnak maguk előtt pozitív női példát.

A nők sokat várnak a digitális technológiáktól a nemi sztereotípiák leküzdésében

A megkérdezett nők közel 60 százaléka biztos abban, hogy a digitális technológiák elterjedése támogatni tudja őket a karrierjükben. A pozitív hatásokat illetően a nők optimistábbak a férfiaknál, ezen belül is a vállalati vezetők és a vállalkozók esetében volt magasabb az arány.

A vállalatok digitális átalakulásában is szerephez juthatnak a nők

A szakmai előrelépés tekintetében a megkérdezett férfiak és nők 60 százaléka hisz abban, hogy azok a vállalatok, amelyek belefogtak a digitális átalakulásba, új lehetőségeket tudnak teremteni a nők számára. Ezen felül a nők 73 százaléka, míg a férfiak 61 százaléka gondolja úgy, hogy a nőknek különleges szerepük van a vállalatok digitális megújulásában. A vállalatvezetők (63 százalék) és a vállalkozók (62 százalék) a legoptimistábbak, valamint azok, akik a legjobban ismerik a digitális technológiákat.

Önmagában a digitális technológia nem elég - a nemek közti egyenjogúság a vállalatok egyik legfontosabb stratégiai kérdése kell, hogy legyen

A nők 81 százaléka gondolja úgy, hogy a nemek közti szakmai egyenlőség a vezetők top öt prioritása között kellene, hogy szerepeljen, kizárólag a digitális átalakulás önmagában nem elegendő. Ugyanakkor a digitális átalakulásnak támogatnia kellene a vállalaton belüli szakmai egyenlőségi irányelveket, ez lehet ugyanis a vállalati teljesítmények fő indikátora - a nők 75 százaléka, míg a férfiak 60 százaléka gondolja így.  

Földrajzi alapon érzékelhető különbség van a témában

Az USA és Kanada a legoptimistább azon lehetőségeket illetően, amelyeket a digitális technológia képes nyújtani a nők számára, ugyanakkor a nemek megkülönböztetésében már megoszlik a véleményük. Csak 45 százalékuk gondolja azt, hogy a nők által vezetett digitális projektek különböznek a  által vezetett projektektől, továbbá 69 százalékuk van azon az állásponton, hogy a szakmai egyenlőség a vállalkozók szempontjából fontos tényező. Az európaiak pont az ellentétes álláspontot képviselik. Ők kevésbé hisznek a digitális technológia nyújtotta lehetőségekben és jóval érzékenyebbek a nemek közötti szakadék kérdésében. Ázsiában jóval optimistábbak és érzékenyebbek e két kérdéskörben, ugyanis a megkérdezettek 93 százaléka véli úgy, hogy a nők által vezetett digitális projektek különböznek.

"A digitális átalakulás egyedülálló kitörési lehetőség a nők számára. Hálózatokat nyit meg, új fejlődési modellt teremt számukra. A nőknek élniük kell a lehetőséggel, különösen azon, általuk vezetett digitális projektek esetében, amelyek az átlagosnál nagyobb értéket teremtenek. Merésznek kell lenniük és meg kell ragadniuk a lehetőséget"

- mondta Schannen Frigyes a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!