3p

A hazai láncok és a hipermarketet estek vissza a kereskedelmi csatornák részesedését vizsgáló kutatás szerint, míg az online értékesítés erősödött. A GfK adatai szerint nem nőttek a háztartások napi fogyasztási cikkekre fordított kiadásai.

Takarékosabban fogyasztanak a magyar vásárlók GfK Kereskedelmi Analízisek 2013 tanulmánya szerint, ezzel is reagálva a nehezebb körülményekre az elmúlt öt évben. Ez idő alatt ugyanis nem bővült a fogyasztás, a magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre fordított kiadásai csökkentek, illetve jó esetben stagnáltak. A válság alaposan átrendezte a fogyasztói preferenciákat és a nehezebb körülményekre reagáló fogyasztási mintázatok jelentek meg az elmúlt években a napi fogyasztási cikkek piacán: csökkent a megvásárolt mennyiség; "lefelé", azaz olcsóbb termékek és márkák felé váltottak a fogyasztók; lemondtak olyan kategóriák megvásárlásáról, amelyeket nem feltétlenül gondoltak szükségesnek.

A családok vásárlási szokásait tekintve nem történt jelentős elmozdulás 2013-ban. A háztartások vásárlási gyakorisága a teljes napi fogyasztási cikk piacra nézve némileg csökkent, bár kevésbé drasztikusan, mint az előző évben. Az egy-egy alkalommal elköltött összeg mértéke viszonylag stabil: egy háztartás egy-egy alkalommal átlagosan közel 2500 forintot hagy a kasszánál.

A kártyás fizetések aránya évek óta fokozatosan nő és jellemző módon a nagyobb összegű vásárlásokat fizetik a háztartások ilyen módon. Az értékforgalom alapján ez az arány tavaly elérte a 27 százalékot, a hipermarketekben pedig meghaladja a 40 százalékot. Továbbra is igen alacsony a kártyahasználat jelentősége a független, illetve a lánchoz tartozó kisboltok esetében.

Természetesen mindezek a folyamatok a kiskereskedelem szerkezetére is hatást gyakoroltak és bár a csatornák szintjén nem okoztak jelentős elmozdulásokat, a kereskedelmi láncok szintjén mégis erőteljesen érzékelhetők voltak. A GfK Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint a háztartások napi fogyasztási cikk kiadásait tekintve a modern csatornák piaci részesedése enyhén csökkent – elsősorban a hipermarketek gyengülő pozíciója miatt –, miközben a hagyományos csatornák részesedése erősödött főként a kisboltok részesedésének növekedése következtében.

"A lakóhely közeli kisboltok alternatívát jelentenek a modern formátumokban történő vásárlásokkal szemben, a nagyobb értékű kosarak egy része tehát „áttevődött” a kisbolt csatornába. Ennek eredményeképpen a független kisboltok szinte minden mutató mentén jobban teljesítettek a többi csatornához képest: bővült a vásárlói kör, nőtt a kosárméret és a vásárlási alkalmak száma is" - mondta el Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója.

Az elmúlt években a diszkont csatorna erőteljes koncentrációja zajlott, aminek eredményeképpen 2013 végére három számottevő szereplő maradt. A megszűnő láncok elvándorló vásárlóbázisának jelentős részét dinamikusan felszívta a csatorna, a megmaradt láncok bővüléséhez kedvező környezetet teremtve. Így bár a szereplők száma csökkent, maga a diszkont csatorna stabilan tartani tudta piaci részesedését.

Az egyéb csatornák esetében érdemes megemlíteni az online csatorna szerepét, amelynek részesedése egyelőre nagyon alacsony, nem éri el a fél százalékot ezen a piacon. A főbb tendenciák ezen a területen, hogy a tartós élelmiszerek – ital kategóriák, alapvető élelmiszerek – kerülnek leggyakrabban az online kosarakba.

(Az online csatornák esetében a KSH adatai némileg ellentmondanak a GfK számainak - Már októberben történelmet írtak a magyar webáruházak - szerk.)

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!