A gazdasági válság a bevásárlóközpontok gyors szaporodásának is véget vetett, sőt jelentősen csökkentette a már meglevők számát is Európa felzárkózó térségeiben: 11, korábban dinamikusan fejlődő piacon összesen mintegy 180 bevásárlóközpont létesítésének tervét adták fel a cégek - áll az osztrák RegioPlan ingatlantanácsadó elemzésében. A 2007-es csúcsévben a Kelet- és Közép-Európában, valamint Dél-Európa keleti részén meglevő 270 bevásárlóközpontból 2010 végére 150 maradt.
Az idő, amikor minden nagy építési vállalkozás kereskedelmi ingatlan fejlesztésébe kezdett, lejárt - véli a RegioPlan. Ugyanakkor a válság óta tervezett bevásárlóközpontok tervezése átgondoltabb a korábbinál.
A magas népsűrűséggel rendelkező, és a válság alatt viszonylag stabil gazdasági fejlődésű körzetek és országok a válság alatt is vonzó befektetési terepek maradtak a bevásárlóközpontok létesítése szempontjából. Ezek közé tartozott Lengyelország, Németország és Törökország is, ahol számított az is, hogy a bevásárlóközpontok korábbi sűrűsége viszonylag alacsony volt.
Ezzel szemben különösen sok projektet "adtak fel" Oroszországban, Ukrajnában, Szerbiában, Romániában és Horvátországban. Oroszországban például 37 bevásárlóközpont-projekt állt le, 730 ezer négyzetméter tervezett összterülettel.
Abban, hogy a piac kezd magához térni, két dolognak van szerepe a RegioPlan szerint. Az egyik, hogy az újonnan tervezett bevásárlóközpont-projektek minőségileg jobbak a korábbiaknál - vagyis a mennyiségi szemléletet a minőség váltotta fel -, a másik az, hogy a hitelpiac ismét élénkül a vizsgált térségben.
MTI