A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a Datahouse adatai alapján közölte, hogy éves bázison januárban 26 százalékkal 3649 darabszámra csökkent a személygépjárművek forgalomba helyezési száma. A regisztrációs adó csökkenésének tavaly januári hatályba lépése azonban a februári és márciusi eladási darabszámok viszonyításánál is szerepet fog játszani.
Az MGE ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy ilyen alacsony értékesítési volumennél havonkénti összehasonlításnak nincs értelme, mert ebből semmiféle reális következtetés vagy trend nem vonható le.
A valóságos piaci folyamatokat ennek megfelelően legkorábban az első félévi forgalomba helyezési darabszámok ismeretében lehet reálisan értékelni. Az értékesítésben 70-80 százalékos arányt képviselő céges vásárlások jelentős mennyiségi bővülése nem várható, de kismértékű növekedésre számít az MGE.
Az egyesület szerint 2013-ra a magán vásárlók lassú visszatérése mozdíthat elsősorban a piacon, amelyhez a gépjármű finanszírozás élénkülése is szükséges. Az élékülést erősítette meg az Európai Autókereskedők Szervezete (ECD) CECRA nevű részlege is. A 2013-as évre szóló átfogó prognózisa szerint ugyanis Európában az új autó vásárlások a magyar piacon fognak a legnagyobb mértékben növekedni a tavaly 17,6 százalékos bővülést követően. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete ennél 0,4 százalékponttal magasabb regisztrációs számot mért 2012-re vonatkozóan. Az MGE évértékelésében azt írta, hogy a személygépjármű forgalomba helyezés 18 százalékos növekedése örvendetes tény, azonban van néhány tényező, amely legalább is árnyalja a képet. A legfontosabb, hogy a céges vásárlás aránya elérte, sőt esetenként meghaladta a 80 százalékot, ami igen egészségtelen arány és egyértelműen jelzi, hogy a magánvásárlók továbbra sem jelentek meg a piacon.
Emellett a jelentősen növekvő használt autó import szerkezete igen kedvezőtlen irányt vett. 2008 és 2012 között az 1-5 éves korú használt autók aránya 76 százalékról 25 százalékra esett vissza, miközben a 11-15 éves autók aránya 5 százalékról 34 százalékra, a 15 évnél idősebb autók aránya pedig 3 százalékról 21 százalékra emelkedett.
Nem kell a magyarnak a kétkerekű
A kishaszon járművek esetében 2012 második félévében torpant meg az addig növekvő értékesítés, így az eredmény 2012 egész évére végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Az MGE szerint jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban.
A nagyhaszon járművek esetében a 2011. évi jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely kisebb lett, mint amire az MGE számított. Ezen a piacon szolid emelkedést vár az egyesület 2013-ban a januári jelentős többlet ellenére is.
A motorkerékpár piacot sújtja most már negyedik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok az év tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, a várt és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. Ennek megfelelően az MGE előrejelzése itt is nagyon óvatos a növekedés tekintetében. A januári értékesítési volumen a termék szezonális jellege miatt is rendkívül alacsony.
JATO szerint is rossz a január
A JATO Dynamics legfrissebb januári új autó forgalomba-helyezési összesítése közel megegyezik az MGE által közölt forgalomba helyezési adatokkal (ami azt jelenti, hogy a forgalomba helyezett autók nagy része újonnan vásárolt volt). Az összesítés szerint 2013. január hónapban összesen 3685 új személygépkocsi került forgalomba.
A személygépjárművek esetén ez a forgalomba helyezési mennyiség a tavaly januári számoknál 26 százalékkal alacsonyabb.
A JATO adatai szerint az új autó forgalomba-helyezések többsége, azaz 75 százaléka céges, míg a magán eladások a piac 25 százalékát teszik csak ki. A céges-magán eladások megoszlása a következőképpen alakult a 10 legeredményesebb márka esetében januárban:
mfor.hu