3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szigorúbb szabályozást vár a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (TSZSZT) a tejipari nagykereskedelmi engedélyek kiadásakor - mondta Mélykuti Tibor, TSZSZT elnöke.

A szaktárca, a tejtermelők, a tejipar és a hazai élelmiszer-kiskereskedelem képviselői a héten egyeztettek arról, hogy hogyan kezeljék a magyar piacon az elmúlt hetekben megnövekedett importtej miatt kialakult helyzetet. Az elmúlt egy-másfél hónapban ugyanis jó néhány kereskedelmi egységben szinte csak külföldi UHT tejekkel, illetve külföldi sajtokkal akcióztak, ami rendkívül káros a hazai tejágazatnak - hangsúlyozta Mélykuti Tibor.

Hozzátette, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) részéről még nem érkezett visszajelzés arról, hogy az általa képviselt kereskedelmi cégek hogyan reagálnak a tejtermelők kérésére, hogy részesítsék előnyben a hazai termékeket az importtermékekkel szemben.

Hangsúlyozta, hogy a Földművelésügyi Minisztériumtól (FM) a feketekereskedelmet visszaszorító szabályozást várnak, nagykereskedői tevékenység szigorúbb engedélyeztetését, ellenőrzését. Fontosnak tartják a piacszabályozó intézkedések bevezetését, főleg a 2015-ben megszűnő tejkvóta rendszer okán.

Az elnök szerint a problémát egyrészről azok az ál-nagykereskedők jelentik, akik akár az áfát elcsalva hozzák be a terméket nyomott áron, másrészről gond a mélyen az előállítási ár alatt beérkező importtej és tejtermék is. Az Európában forgalomban lévő tej kevesebb mint 5 százalékát lefedő spot tejpiac árai az évszaknak megfelelően ingadoznak, tavasszal túlkínálat jellemző, így lejjebb mennek az árak is. Azonban Mélykuti Tibor szerint ha a szerződéses rendszer a termelők és kereskedők között jól működne, a spot piac nem befolyásolná az árakat, és ez hosszú távon is biztonságot adna a termelőnek.

Az MTI által megkeresett nagy áruházláncok közül az Auchan, a CBA, a Tesco - amelyek mind tagjai a TSZSZT-nek -, arról tájékoztattak, hogy elkötelezettek a magyar termékek mellett és fontosnak tartják a hazai termelők érdekeinek védelmét, a kiváló minőségű magyar tej és tejtermékek biztosítását áruházaikban. A Lidl is támogatja a magyar termelőket beszállítói programja révén - válaszolta a cég.

A CBA Kereskedelmi Kft. üzleteiben mintegy 80 százalékban magyar terméket árulnak a Corvinus Egyetem felmérése szerint, a friss tejtermékek esetében ez az arány még magasabb. Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója elmondta, hogy egyelőre nem érzik az importnyomást, hogy nagyobb mennyiségű olcsóbb import tej kerülne a piacra. Kizárni azonban teljes egészében nem tudják kínálatukból az import UHT tejet, mivel a fogyasztók jelentős része ezt keresi.

Az Auchan Magyarország Kft. beszerzési stratégiája szerint közvetlenül a gyártókat, termelőket részesíti előnyben, így közvetlenül a tejüzemekből kerülhet az áruházakba a termék. Az akciós és a sajátmárkás termékek esetében is figyelnek arra, hogy többségében magyar gyártók termékei kerüljenek a polcokra - áll az áruház MTI-hez eljuttatott tájékoztatásában.

A Tesco-Globál Áruházak Zrt. sajtóosztálya az MTI kérdésére közölte: tapasztalataik azt mutatják, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak, és sokkal inkább a minőségi termékek irányába nyitnak. Ezzel párhuzamosan folyamatosan nő a magyar termékek népszerűsége is, az általuk generált forgalom is stabil emelkedést mutat. A Tesco polcain a friss tej kategóriában 100 százalékig magyar beszállítók, 100 százalékosan magyar tejét értékesíti, és komoly erőfeszítéseket tesz a friss tej jelenleg 40 százalék körüli részarányának növelésére az UHT tejjel szemben - írták.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!