Az idén áprilisban összesen 5568 darab új személygépkocsi, valamint 1240 darab 3,5 tonna összsúlyt nem meghaladó kishaszongépjármű került forgalomba Magyarországon. Előbbi 20, utóbbi 68 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet.
Bár a növekedés impozáns, a személyautó-eladások meg sem közelítik a válság kitörése előtti szintet. Ezt a első grafikon jól szemlélteti, amely az évesített adatokat mutatja (minden hónap és az azt megelőző 11 hónap összege). A 140 ezres volumen mélyrepülésben a töredékére esett vissza és bár 2010 óta folyamatosan nőnek az eladások, a hitelezéssel kapcsolatos félelmek miatt nem valószínű, hogy ismét 100 ezres szintekről beszélhetnénk a jövőben.
Az idei év első harmadában a Ford volt a legkeresettebb autómárka a teljes piacon, 11,5 százalékos részaránnyal. A márka eladásait a haszongépjárművek húzták fel, a forgalomba helyezett Fordok közel 25 százaléka nem személyautó volt. A második helyen az Opel áll alig lemaradva 11,3 százalékos részaránnyal, majd a Volkswagen és a Skoda 9,5, illetve 9 százalékos piaci részesedéssel.
A személyautók piaca az első négy hónapban 22 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, 21 200 gépkocsit helyeztek itthon forgalomba. Itt az Opel szerepel az első helyen 2625 eladott autóval és 12,4 százalékos részaránnyal. Skoda emblémával 2315 autót adtak át, míg Fordból 2222 kelt el. A Volkswagennek egy híján 2 ezer személyautót sikerült értékesítenie.
A legkeresettebb személyautó típus a Skoda Octavia volt, amelyből 1474 fogyott el 2014 első harmadában, annyi mint az ezüstérmes Ford Focusból (791) és bronzérmes Opel Astrából (689) összesen. Az Astrát szorosan követi a Suzuki SX4 (686) és márkatársa a Swift (657). A VW kompakt modellje, a Golf (649) a hatodik helyen áll a típusok versenyében. A Dacia „sikerterepjárója”, a Duster (605) tartja magát a 7. helyen, és az Opel Corsa (500) is nagyon sikeres annak ellenére, hogy nem egy fiatal modellről van szó. A Ford felső-közép kategóriása, a Mondeo (425) tartja a 9. helyet, és új szereplőként felkerült a tízes listára az Octavia kisebb márkatársa, a Rapid (410) is. Úgy tűnik, hogy a Skoda nagyon ráérzett a hazai vásárlók ízlésvilágára.
A haszonjárművek között az első négy hónapban a Fiat Ducato (450) elég sokkal vezet a Renault Master (261) előtt, nyomában a Peugeot Boxerrel (252), a Ford Ranger (232) pickuppal és a Tranzittal (217).
A hazai autópiac háromnegyedét továbbra is a céges vásárlások adják. Az áprilisi adatok szerint a Suzuki és a Dacia az a két márka, amelyet magánszemélyként is szívesen veszünk, előbbi 49, utóbbi 55 százaléka került forgalomba cégnév alatt.
Szász Péter
mfor.hu