Eppel János kifejtette: a 2000-es évek közepén még 208 ezer darabos éves magyarországi újautó-értékesítés a válság éveiben mintegy 75 százalékkal esett vissza, az idén mindössze 45 ezer új gépkocsi forgalomba helyezésével, az exporttal együtt mintegy 52 ezer kocsi eladásával lehet számolni. Az elmúlt két évben el nem adott autók pedig a következő hónapokban nem fognak megjelenni a szakszervizekben, amelyek hálózata az eladott új autók száma alapján várhatónál sokkal nagyobb forgalomra épült ki - mutatott rá.
A válság megtizedelte a kereskedő- és szervizpontokat is, számuk a válság előtti 1200-ról 900 körülire apadt országszerte. Eppel János megjegyezte: a piaci áltagnál kisebb mértékben ugyan, de zsugorodott a PH-hoz tartozó kereskedések és szervizek száma is, hiszen míg 2008-ban még 120 szerződés keretében 170 értékesítési pont, valamint 270 szerviz működött a PH-hoz tartozó márkák logója alatt, jelenleg 95 jogi szerződés keretében 150 értékesítési hely és 240 szervizpont áll a vevőik rendelkezésére.
Az ügyvezető jelezte: a válság ideje alatt az importőr és maga a konszern is a márkakereskedők segítségére sietett, egyebek mellett kamatelengedéssel, a költségvonzatú kereskedői kötelezettségek rugalmasabb kezelésével, tanácsadással próbálta segíteni partnereit likviditási helyzetük javításában, most pedig a szervizeknek lesz szükségük támogatásra. Eppel János szerint növelheti a forgalmukat a 4. éves garancia bevezetése, a PH saját biztosításának értékesítése, esetleg a négy évnél idősebb kocsik számára speciális szervizcsomagok kialakítása.
A jelenlegi recesszió ellenére a Porsche csoport a kelet-közép-európai régiót hosszú távon növekedési piacnak tartja, bár egyelőre magyarországi cégétől "válság üzemmódot" vár, és a beruházásokkal kapcsolatos döntéseket is későbbre halasztja. Megjegyezte: a válság a piaci rész növekedését hozta az importőrnek, mivel a piacon a könnyű hiteleket igénybe vevő, kispénzű vevők szorultak vissza, és ez nem jellemzően a PH ügyfélköre. Ezzel egyidejűleg eltolódott az egyéni és a céges vevők aránya, az érétkesítésben a korábbi egyharmad helyett jelenleg már kétharmad céges vevő, amit az ügyvezető azzal is magyaráz, hogy a cégek számára kézzelfoghatóbb haszon a hatékonyabb üzemeltetés, mint a vásárláskori árelőny.
Eppel János elmondta: a megalakulásának 20. évfordulóját ünneplő Porsche Hungaria értékesítése az idén már nem esik vissza, az eladás a használtautó-üzletággal együtt elérheti a 25 ezer darabot, jövőre pedig szerény növekedés valószínű. A PH a magyarországi újautó-értékesítésben tartósan az első helyen áll az importőrök között, piaci részesdése a személyautóknál 20 százalék körül alakul, a kis haszonjárműveknél is 15 százalékot meghaladó.
A Porsche csoport magyarországi képviselete 1990-ben alakult. Jelenleg az Audi, a SEAT, a Skoda, a Volkswagen, a Volkswagen haszonjárművek, valamint a Porsche márka importőre, megalakította a Weltautó használtautó-üzletágat is. 2006-ig teljessé vált a pénzügyi cégek köre is, a csoport ma már mintegy 10 céggel teljeskörű szolgáltatást nyújt az autóértékesítés, szervizelés, -bérlés piacán.
MTI