Olasz győzelemmel zárulhat az "európai sajtháború", valószínűsítik az elemzők. Bár még nem zárult le a jogi procedúra, az ügy jelenlegi állása alapján könnyen lehet, hogy eltiltják a német cégeket a "pármai" szó használatától. Az Európai Bíróság egyik jogtanácsosának nyilatkozata alapján ugyanis félig-meddig már győztesnek hiheti magát az olasz fél. A bürokrata elmondása szerint a németek nem tudták bebizonyítani, hogy a "Parmesan" név nem az eredeti, természetesen jogvédett Parmeggiano Reggiano márkából ered, írja az AP hírügynökség.
Végső döntést azonban csak később hoz majd az Európai Bíróság az ügyben, amely alapján eldől, hogy parmezán név alatt csak az eredeti észak-olasz sajtot lehet árulni, vagy Európa bármely sajtkészítője árusíthat terméket ezen a néven.
A németek szerint az olaszok vissza akarják fordítani az időt azáltal, hogy általános termékneveket kívánnak levédetni gazdasági érdekből. Ezzel szemben az olasz fél állítása szerint ez kulturális örökségük védelmét jelenti, amelyre azért szorulnak rá, mert - mint mondják - minden negyedik külföldön eladott olasz termék imitáció, vagyis nem Itáliában készült. Ez évente 22,5 milliárd dollár értékű árut jelent.
Érdekes ugyanakkor megjegyezni, hogy a hasonló logika alapján kezdeményezett "Tokaji" (illetve Tocai) név kapcsán az olaszok korántsem a mostani álláspontjukat hangoztatták, hanem épp a német fél érvei mentén próbálták a névhasználat jogát megszerezni.
Az olaszok már évek óta próbálják elérni, hogy az EU-ban árusított minden termékre - az élelmiszertől a bútorokon át a ruhákig - azonosító címkék kerüljenek a nemzeti ipar védelmének érdekében, ennek a törekvésnek pedig éppen Németország az egyik legnagyobb ellenzője.