A pénzügyminiszter döntését az után hozta meg, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) kedd este érkezett levelében részletesen megindokolta, miért kéri az előzetes hozzájárulást a biztosító egyesület tevékenységi engedélyének visszavonásához. A közlemény szerint ebben a levélben a tőkepiaci felügyelet bemutatta azokat az intézkedéseket, amelyeket a MÁV ÁBE-vel szemben alkalmazott, s amelyek összességükben nem vezettek eredményre. A PSZÁF megjelölte azt is, hogy a biztosítási törvény mely pontjára hivatkozva kezdeményezi a MÁV ÁBE biztosítási tevékenységi engedélyének visszavonását.
A pénzügyminiszter felhívta fel a figyelmet arra, hogy az engedély visszavonásáról szóló felügyeleti határozat hatályba lépésének napját kellő körültekintéssel kell megválasztani. Fontos, hogy a szerződéskötésre kötelezetteknek megfelelő idő álljon rendelkezésre új biztosítás megkötésére, másrészt, hogy az átmeneti időszak a lehető legrövidebb legyen.
Binder István a PSZÁF szóvivője az MTI-nek nyilatkozva arra hívta fel a MÁV Általános Biztosító Egyesületnél (MÁV ÁBE) kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkezőket, hogy fizessék be az esedékes díjat, mert ellenkező esetben komoly szankciókra számíthatnak. A gépkocsik kötelező felelősségbiztosítását (kgfb) ugyanis jogszabály írja elő. A szerződés azzal nem szűnik meg, ha a díjat nem fizetik be - magyarázta a szóvivő.
Más biztosítótársasághoz átszerződni is csak akkor lehet, ha az előző biztosítónál a díjfizetés rendezett. Akinek nincs kötelező felelősségbiztosítása, vagy a közúti ellenőrzés során nem tudja igazolni a kgfb meglétét, azzal szemben az ellenőrzést végző rendőr eljárhat, rosszabb esetben a jogosítványát is bevonhatja. Baleset okozása esetén pedig - a kgfb hiányában - a kár száz százalékát a kárt okozónak kell megfizetnie. A tőkepiaci felügyelet szóvivője hangsúlyozta, hogy az egyesületnél az eddigi károk mintegy 50 százalékára van fedezet.
A korábbi tájékoztatás szerint mintegy 10 ezer függő kára van a MÁV ÁBE biztosítónak, amelynek értéke mintegy kilenc milliárd forint. A PSZÁF július 25-én kezdeményezte a MÁV ÁBE tevékenységi engedélyének visszavonását, mert a biztosító július 24-i rendkívüli közgyűlésén a tagok többsége szavazással elutasította azt, hogy tagdíj-kiegészítéssel, pótbefizetés teljesítésével rendezzék az egyesület helyzetét, s ezáltal megszüntessék a tartalék- és tőkehiányt.
A PSZÁF belső vizsgálatot is kezdeményezett, hogy milyen hatósági intézkedések történtek a biztosító csődjének elkerülésére. A PSZÁF felett felügyeleti jogot gyakorló miniszter várja a vizsgálat eredményét - válaszolta Pichler Ferenc, a PM szóvivője az MTI kérdésére.