A hatalmas zuhanást hozó 2009-es év után idén már az eladások enyhe növekedésére számít az autópiacon a Pappas Auto. Igaz, a korábbi évek számainak eléréséhez még jónéhány évre szükség van, hangzott el a magyar piac - saját bevallása szerint - egyik legnagyobb gépjármű-kereskedelmi vállalatának szerdai sajtótájékoztatóján.
Ami az elmúlt évet illeti, azt - a piac többi szereplőjéhez hasonlóan - a Pappas Auto is megszenvedte. Az értékesített új autók száma 1468-ról 962-re csökkent, ami 34 százalékos visszaesést jelez. A haszonjárművek esetében ennél is nagyobb, csaknem 50 százalékos zuhanás következett be: míg 2008-ban 2025, addig tavaly már csak 1047 ilyen típusú járművet adott el a cég. Az összképet csak kis mértékben javítja, hogy a használt autók értékesítésében sikerült előre lépni - ezen a területen öt százalékkal nőttek az eladások.
Összességében a cég árbevétele 44,3 milliárd forintról 27,8 milliárd forintra zuhant – ez főleg azt figyelembe véve számít jelentős visszaesésnek, hogy 2006 óta folyamatosan 40 milliárd forint felett volt a forgalom.
Enyhülést hozhat 2010
Az idei évi kilátások már némileg kedvezőbbek: Friedrich Lixl ügyvezető igazgató a személygépkocsi-eladások területén 5-6, a haszongépjárművek esetében pedig csaknem 30 százalékos bővülésre számít. A cég idén összesen 3257 új kocsit kíván értékesíteni – ez 14 százalékos plusz tavalyhoz képest, viszont jócskán elmarad a 2008-ban elért 4291-es számtól.
A JATO Dynamics nemzetközi piackutató cég adatai szerint egyébként a magyar piac - a személyautókat tekintve - még a Pappas Autónál is nagyobb zuhanást volt kénytelen elkönyvelni a tavalyi évben: 2009-ben mindössze 61 ezer új személyautót és 10,7 ezer új kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami 60, illetve 50 százalékos visszaesést jelent 2008-hoz képest.
Hasonlóan tragikus számokat közölt nemrég a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) is: szerintük a 2008-ban eladott 158 628 személygépkocsival szemben tavaly mindössze 78 590 autó talált gazdára. A legnépszerűbb típusok az előző évhez hasonlóan a Suzuki, az Opel és a Ford voltak.
Az MGE – a Pappas Autóhoz hasonlóan – az idei évtől már enyhe javulást vár. Szerintük idén 65 ezer személygépjárművet helyeznek majd forgalomba, 7,9 százalékkal többet, mint 2009-ben; a kishaszon-járművek esetében 3,6, a nagyhaszon-járműveknél pedig 5,3 százalékos növekedést prognosztizálnak.
Több év kell a visszakapaszkodáshoz
Erdélyi Péter, az MGE társelnöke úgy véli, a magyar piac reális felvevőképessége válságmentes időkben 120 és 140 ezer személyautó és kishaszon-jármű közé esik. Az egyesület úgy gondolja, hogy ez a darabszám 2-3 éven belül érhető el.
A mai sajtótájékoztatón még ennél optimistább vélemények is elhangzottak: ezek szerint a magyar piacban "benne van a 160 ezer autó", és 2-4 év múlva vissza is juthat erre a szintre.
Az eseményen kiderült az is, hogy a Pappas Auto megvette a debreceni Dac-Car telephelyét - így januártól hatra nőtt a cég telephelyeinek száma. A társaság jelenleg Budapesten, Székesfehérváron, Pécsett, Szegeden és Debrecenben működtet ilyen egységeket. A cég eddig Mercedes-Benz, Smart, Chrysler, Jeep, Dodge és Kia márkákat forgalmazott – a kínálat az idei évtől Fiat-modellekkel bővült.
W. B.
Menedzsment Fórum