Október 18-án, reggel hét órakor nyit Magyarország első Bauhaus szakáruháza. A reggel 6 és 7 között talicskával érkező vásárlók közül húsz szerencsés egyenként 200 ezer forint értékben töltheti fel kétkerekű járgányát a barkácslánc termékeivel.
Autóstul a boltba
A hazánkban kevéssé ismert társaságnak szüksége is van az iparágban szokatlannak számító, formabontó reklámra: a barkácspiac igencsak telítettnek számít, a Bauhausnak pedig feltett szándéka, hogy 2017-re piacvezető legyen Magyarországon. Így minden olyan speciális megoldás, amely akár a célcsoportot, akár a kínálatot szegmentálhatja, célravezető lehet.
A német lánc 120 ezer terméket forgalmaz 15 szakterületen: a klasszikus építőanyag, festék és fűrészáru mellett a hajózást kedvelők felé is nyitni kíván. Emellett a mintegy húszezer négyzetméteres, egyszintes épület, amely Magyarország legnagyobb barkácscikkeket forgalmazó áruházának számít, úgynevezett drive-in rendszerű. Ez annyit jelent, hogy az eladótér egyik, háromezer négyzetméteres részébe autóval is be lehet hajtani, megkönnyítve a vásárlást és a fizetést.
A társaság egyébként több mint négymilliárd forintot fektetett első hazai áruházába. A beruházási költségekből tízmillió eurót fordítottak építkezésre, és hatmillió eurót tesz ki az árukészlet értéke.
A hatalmas termékportfolió és a speciális koncepció - a hazai barkácspiacot szemlélve – agresszív terjeszkedés nélkül nem lesz elegendő ahhoz, hogy a Bauhaus bevegye Magyarországot. Így nem csoda, hogy a társaság már meg is kezdte második egységének építését Szigetszentmiklóson, ezt követően pedig a százezernél több lakosú városokat célozza meg.
A kis cégek járhatnak rosszul
Karl-Heinz Keth, a Praktiker ügyvezetője úgy véli, mivel a felosztandó torta mérete nem nő, így a már jelen lévő piaci szereplők terjeszkedése mellett összeolvadásra, felvásárlásra lehet számítani a jövőben. A piac átrendeződésének legnagyobb vesztesei a vezető prognózisa szerint a kisebb barkácstermék-forgalmazók lesznek.
A már jelen lévő szereplők addig is folytatják korábban megfogalmazott, visszafogott terjeszkedési stratégiájukat. A karácsonyi láz előtt az OBI, a Baumax és a Bricostore is újabb egységgel bővíti hazai láncát, a Praktiker pedig néhány hete nyitotta meg újgenerációs áruházát. Bár az 1,6 milliárd forintos beruházásból létrejött egység (amiből másfél milliárdot tesz ki az árukészlet) mindössze 9500 négyzetméteren várja a barkácsolókat, viszont olyan információtechnológiai eszközöket és megoldásokat tartalmaz, amelyek szakértők szerint csak öt-tíz év múlva lesznek igazán elterjedtek a kiskereskedelemben.
A Praktiker áruháza a cég külföldi kollégáinak is mintaként szolgál, akik élesben tesztelik a vásárlóbarát megoldásokat, az elektronikus árucímkét és az infoterminálokat. Az újítások bevezetésének hátterében elsősorban a cég tavaszi kutatása áll, amelyből egyértelműen kiderült, hogy egyre inkább fókuszba kerül a vásárlási élmény.
Az még kérdéses, mit díjaznak majd jobban a fogyasztók: "az autóból ki sem szállok" típusú vásárlást vagy a kényelmes, lakberendezési áruházra emlékeztető megoldásokat.
Istvánko Viktória