4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Folytatódik a vita a Daimler kecskeméti gyárában készülő autók klímaberendezésében is használt hűtőanyag körül. Az üvegházhatású gáz miatt Franciaországban megtiltották több Mercedes-modell forgalmazását, az Európai Bizottság pedig kötelezettségszegési eljárással fenyegeti Németországot.

A német kormány a Daimler mellett áll ki az R134a jelű, úgynevezett hűtőközeg használatával kapcsolatban. A berlini állásfoglalás hétfőn érkezett meg a brüsszeli bizottsághoz, amelynek tíz hete van az ügy tanulmányozására. Amennyiben úgy ítéli meg, hogy az érvek nem helytállóak, kötelezettségszegési eljárást indíthat Németország ellen.

Az R134a több mint 1400-szor erősebb üvegházhatású gáz, mint a szén-dioxid. Ezért az Európai Bizottság egy 2006-os irányelvben megtiltotta a használatát, hosszú időt biztosítva a gyártóknak az átálláshoz. Az új típusú kocsikban 2011 óta tilos az anyag használata, a nem új típusként, hanem korábbi modellek továbbfejlesztéseként regisztrált modellekben pedig 2017-ig lehet használni az R134a-t.

A Daimler új típusként regisztráltatott egy sor modellt, köztük a Magyarországon is gyártott B-osztályú Mercedest, és a kizárólag Kecskeméten gyártott Mercedes CLA-t, míg számos versenytárs korábbi típusengedélyeket terjesztett ki új modellekre, élve a 2017-ig tartó átmeneti időszak lehetőségével. Így például a Volkswagen Golf 2012-ben bemutatott hetedik generációja sem új kocsinak minősül, hanem a hatos Golf továbbfejlesztésének, és így az R134a-val működő klímaberendezéssel szerelhetik fel - mutatott rá a Handelsblatt című német üzleti lap.

A globális felmelegedést serkentő anyag helyettesítésére egyelőre egyetlen anyag, az R1234yf jelű hűtőközeg szolgál. A Daimler is ezt használta, majd tavaly ősszel közölte, hogy az anyag rendkívül tűzveszélyesnek bizonyult a töréstesztek során, ezért inkább visszatérnek a korábbi megoldáshoz. Ehhez módosítani kellett a típusengedélyeket, amihez a német közlekedési hatóság (KBA) hozzájárult. A Daimler azt a megoldást választotta, hogy korábbi típusengedélyek hatálya alá vonta az érintett modelleket, a KBA-nak pedig nem volt kifogása ez ellen.  

Franciaországban viszont az idén júniusban megtiltották a régi anyaggal működő légkondicionálóval szerelt Mercedesek forgalmazását, arra hivatkozva, hogy a kocsik nem felelnek meg az uniós előírásoknak. Bekapcsolódott Brüsszel is, kötelezettségszegési eljárással fenyegetve meg Németországot, amiért nem tartja be a 2006-os irányelvet.

A német kormány állásfoglalása szerint a Daimler jogszerűen járt el, amikor a típusengedélyek módosítását kérte a KBA-tól, és nem törekedett az irányelv kijátszására, hanem éppen ellenkezőleg, mindent megtett azért, hogy modelljei minél hamarabb megfeleljenek a brüsszeli előírásnak. A cég az idén januártól június 26-ig, a francia tilalom bevezetéséig 134 ezer kocsit gyártott az utólag megváltoztatott típusengedély alapján R134a-val - idézett a Handelsblatt a kormányzati állásfoglalásból.

Az üzleti lap szerint az ügy hátteréhez hozzátartozik, hogy a Daimler szén-dioxiddal működő klímaberendezés kifejlesztésén dolgozik, hogy csökkentse a költségeit, és függetlenné váljon az R1234yf gyártóitól, az amerikai DuPont és a Honeywell vegyipari óriásvállalattól.

A hűtőközeg-ügy másik fontos vonása, hogy Franciaország számos iparági megfigyelő szerint a kákán is csomót keres, hogy visszavághasson, amiért Németország akadályozza az autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését célzó uniós szabályok szigorítását - írta a Handelsblatt. A tervezett szabályok főleg a BMW-t és a Mercedest sújthatják, mert gyártmányaikat jóval erősebb, nagyobb fogyasztású és több szén-dioxidot kibocsátó motorral szerelik fel, mint például a francia Peugeot és a Renault.

A két ügyet - a hűtőközeg-problémát és a kocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentése körüli vitát - csak együtt lehet megoldani a Handelsblattnak nyilatkozó szakértők szerint.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!