4p

A sebesség rossz megválasztása vezethetett a hatalmas viharba került Air France-gép tragédiájához, írja a Le Monde című tekintélyes francia napilap. Egyes szakértők hihetőnek tartják ezt a feltételezést, mások viszont erős kétkedéssel fogadták a lap állításait. A gép roncsait egyelőre még nem sikerült a hajók fedélzetére vinni, az pedig gyakorlatilag kizárt, hogy a 228 fedélzetén tartózkodó személy közül bárki is túlélhette a hétfőn az Atlanti-óceánon bekövetkezett katasztrófát.

A sebesség nem megfelelő megválasztása lehet az oka annak, hogy hétfő hajnalban az Atlanti-óceánba zuhant az Air France Rio de Janeiro-Párizs járata a Brazíliához tartozó Fernando de Noronha szigetcsoporttól több száz kilométerre, írja a francia Le Monde internetes kiadása. A lap állítását egy, a tragédiát kivizsgáló csoporthoz tartozó szakember közlésére alapozza.

A hír hátteréhez hozzátartozik, hogy a katasztrófa idején a térségben hatalmas vihar tombolt. Ennek során a repülőgép sebessége a feltételezések szerint annyira lecsökkent, hogy végül lezuhant.

Az Airbus figyelmezteti a légitársaságokat

A francia lap értesülései szerint, ezt szem előtt tartva az Airbus – a francia légügyi hatósággal (BEA) együttműködve - még csütörtökön minden A330-as géppel rendelkező légitársasághoz eljuttat majd egy ajánlást. Ebben arra hívják fel a pilóták figyelmét, hogy rendkívül rossz időjárási viszonyok esetén is fenn kell tartani az ideális sebességet annak érdekében, hogy "pályán tudják tartani a gépet". Az értesüléseket a  repülőgépgyártó cég egyelőre nem kívánta kommentálni.    

A Spiegel Online által megkérdezett iparági szakemberek mindenesetre vegyesen fogadták a Le Monde állításait. Jean Serrat egykori pilóta szerint ha "a BEA ilyen hamar kiadott egy ilyen ajánlást, az azt jelenti, hogy tudják, mi történt." Ha a gépnek - többek között a viharok által előidézett - turbulenciákon kell keresztül repülnie, akkor valóban lelassul. "Ha azonban túlságosan lecsökken a sebességet, akkor lezuhan a repülő" – tette hozzá a pilóta.

Problémát okozhatnak a szélrohamok

Nagyobb kétkedéssel fogadta a teóriát Heinrich Großbongardt német légiközlekedési szakértő. "Ekkora magasságban a pilótának relatív kis játéktere van a sebesség megválasztása terén" – mondta a Spiegel Online-nak. Érvelése szerint 8-10 kilométer magasságban a 800 kilométer/órás utazási sebességtől a pilóta maximum 50 kilométer/órával térhet el fel- vagy lefelé, különben komoly problémái adódhatnak. "Ezt figyelembe véve cselekvési lehetőségei nagyon korlátozottak” – magyarázta.

Előfordulhat azonban, hogy a viharban hirtelen erős szélroham éri a gépet, ami igencsak befolyásolhatja a sebességet. A probléma csökkentése érdekében ezért a pilótának mindig arra kell törekednie, hogy az adott viszonyok közt ideális sebesség alsó és felső korlátjának középértékén tartsa a repülőt, fejtegette a szakember.

Roncsok 300 kilométer hosszan

Mint ismert, korábban más teóriák is napvilágot láttak a tragédia okát illetően. Egyesek villámcsapásra gyanakodtak, mások kizárólag a turbulenciákat tették felelőssé, ezeket a feltételezéseket azonban rendre cáfolták szakértők.

Ami a tragédiával kapcsolatos legújabb híreket illeti, csütörtökön újabb hajók érkeznek a térségbe, ahol mintegy 230 kilométeres körben fésülik majd át az óceánt. A Le Figaro francia lap szerint a roncsok mintegy 300 kilométer hosszan szóródtak szét, ami azt jelzi, hogy a gép már a levegőben széttörhetett.  A maradványok közül egyébként még semmit sem sikerült a hajók fedélzetére vinni.

A szerencsétlenül járt gépen az utaslista szerint 216 utas és 12 fős személyzet tartózkodott. Holttestre eddig még nem bukkantak, de a francia hatóságok már nem számítanak arra, hogy túlélőket találnak.

UPDATE: Péntek reggeli hírek szerint a Fernando de Noronha szigetcsoport közelében talált maradványok mégsem a az Air France-gépről származnak, így egyelőre továbbra sem tudni, pontosan mi történt a járattal.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!