4p

A sebesség rossz megválasztása vezethetett a hatalmas viharba került Air France-gép tragédiájához, írja a Le Monde című tekintélyes francia napilap. Egyes szakértők hihetőnek tartják ezt a feltételezést, mások viszont erős kétkedéssel fogadták a lap állításait. A gép roncsait egyelőre még nem sikerült a hajók fedélzetére vinni, az pedig gyakorlatilag kizárt, hogy a 228 fedélzetén tartózkodó személy közül bárki is túlélhette a hétfőn az Atlanti-óceánon bekövetkezett katasztrófát.

A sebesség nem megfelelő megválasztása lehet az oka annak, hogy hétfő hajnalban az Atlanti-óceánba zuhant az Air France Rio de Janeiro-Párizs járata a Brazíliához tartozó Fernando de Noronha szigetcsoporttól több száz kilométerre, írja a francia Le Monde internetes kiadása. A lap állítását egy, a tragédiát kivizsgáló csoporthoz tartozó szakember közlésére alapozza.

A hír hátteréhez hozzátartozik, hogy a katasztrófa idején a térségben hatalmas vihar tombolt. Ennek során a repülőgép sebessége a feltételezések szerint annyira lecsökkent, hogy végül lezuhant.

Az Airbus figyelmezteti a légitársaságokat

A francia lap értesülései szerint, ezt szem előtt tartva az Airbus – a francia légügyi hatósággal (BEA) együttműködve - még csütörtökön minden A330-as géppel rendelkező légitársasághoz eljuttat majd egy ajánlást. Ebben arra hívják fel a pilóták figyelmét, hogy rendkívül rossz időjárási viszonyok esetén is fenn kell tartani az ideális sebességet annak érdekében, hogy "pályán tudják tartani a gépet". Az értesüléseket a  repülőgépgyártó cég egyelőre nem kívánta kommentálni.    

A Spiegel Online által megkérdezett iparági szakemberek mindenesetre vegyesen fogadták a Le Monde állításait. Jean Serrat egykori pilóta szerint ha "a BEA ilyen hamar kiadott egy ilyen ajánlást, az azt jelenti, hogy tudják, mi történt." Ha a gépnek - többek között a viharok által előidézett - turbulenciákon kell keresztül repülnie, akkor valóban lelassul. "Ha azonban túlságosan lecsökken a sebességet, akkor lezuhan a repülő" – tette hozzá a pilóta.

Problémát okozhatnak a szélrohamok

Nagyobb kétkedéssel fogadta a teóriát Heinrich Großbongardt német légiközlekedési szakértő. "Ekkora magasságban a pilótának relatív kis játéktere van a sebesség megválasztása terén" – mondta a Spiegel Online-nak. Érvelése szerint 8-10 kilométer magasságban a 800 kilométer/órás utazási sebességtől a pilóta maximum 50 kilométer/órával térhet el fel- vagy lefelé, különben komoly problémái adódhatnak. "Ezt figyelembe véve cselekvési lehetőségei nagyon korlátozottak” – magyarázta.

Előfordulhat azonban, hogy a viharban hirtelen erős szélroham éri a gépet, ami igencsak befolyásolhatja a sebességet. A probléma csökkentése érdekében ezért a pilótának mindig arra kell törekednie, hogy az adott viszonyok közt ideális sebesség alsó és felső korlátjának középértékén tartsa a repülőt, fejtegette a szakember.

Roncsok 300 kilométer hosszan

Mint ismert, korábban más teóriák is napvilágot láttak a tragédia okát illetően. Egyesek villámcsapásra gyanakodtak, mások kizárólag a turbulenciákat tették felelőssé, ezeket a feltételezéseket azonban rendre cáfolták szakértők.

Ami a tragédiával kapcsolatos legújabb híreket illeti, csütörtökön újabb hajók érkeznek a térségbe, ahol mintegy 230 kilométeres körben fésülik majd át az óceánt. A Le Figaro francia lap szerint a roncsok mintegy 300 kilométer hosszan szóródtak szét, ami azt jelzi, hogy a gép már a levegőben széttörhetett.  A maradványok közül egyébként még semmit sem sikerült a hajók fedélzetére vinni.

A szerencsétlenül járt gépen az utaslista szerint 216 utas és 12 fős személyzet tartózkodott. Holttestre eddig még nem bukkantak, de a francia hatóságok már nem számítanak arra, hogy túlélőket találnak.

UPDATE: Péntek reggeli hírek szerint a Fernando de Noronha szigetcsoport közelében talált maradványok mégsem a az Air France-gépről származnak, így egyelőre továbbra sem tudni, pontosan mi történt a járattal.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!