2p

A román állam elégedetlen az észak-erdélyi autópályát építő Bechtel céggel, mert nem látja még az eddig kifizetett pénzek eredményét, az amerikai cég viszont azt veti a román állam szemére, hogy tartozásai vannak a céggel szemben, amely emiatt kénytelen volt elbocsátásokat végrehajtani.

Radu Berceanu közlekedési és szállításügyi miniszter Kolozs megyébe látogatott, hogy saját szemével lássa, hogyan haladnak a munkálatok. Találkozott a Bechtel képviselőivel, de csütörtökön Bukarestben az amerikai vállalat londoni csúcsvezetőségével is közös asztalhoz ül.

A felek egymásra panaszkodnak. Berceanu azt hangoztatja: az állam már 624 millió eurót kifizetett, ehhez képest szerinte a munkálatok nem haladnak a megfelelő ütemben és minőségben. A miniszter ugyanakkor elismerte, hogy a Bechtel számára történő kifizetések is késnek, az államnak 77 millió eurós adóssága van. A Bechtel szerint, amely pénzhiányra hivatkozva nemrégiben háromezer munkását bocsátotta el, a hátralék 137 millió euró.

Az erdélyi Krónika emlékeztet, hogy a decemberben kinevezett közlekedési miniszter néhány héttel korábban kijelentette: szerződést bontana az észak-erdélyi autópálya kivitelezésével megbízott vállalattal. Ígérte, hogy javasolni fogja az amerikai cégnek: csak a Románia nyugati határától, Borstól Marosvásárhelyig terjedő, 254 kilométeres szakaszt építse meg. A dél-erdélyi Brassóig terjedő többi, összesen 161 kilométeres szakaszokra közbeszerzési pályázatot írna ki.

Utóbb már arról beszélnek, hogy a Bechtelnek csak a Kolozsvár–Bors-szakasz maradna. Berceanu szerint ezt bármi áron be kell fejezni 2012-ig. A bukaresti Új Magyar Szó emlékeztet: a miniszter pártja, a Demokrata–Liberális Párt azt ígérte, hogy 836 kilométer autópályát épít négyéves mandátuma alatt.

A Brassó és Bors közötti, 415 kilométeres autópálya építési munkálatai még 2004-ben kezdődtek, az akkori kormány 2,2 milliárd eurós szerződést írt alá az amerikai Bechtel építőipari vállalattal (ma már egyes számítások 2,5 milliárd euróról szólnak).

A kivitelezési munkálatok azonban 2005 közepén leálltak, mivel az új kabinet felülvizsgálta az elődje által megkötött szerződést, így a leállás miatt az eredetileg 2012-re kitűzött átadási határidőt egy évvel meghosszabbították. Az elmúlt évben a Bechtel öt kilométernyi sztrádát aszfaltozott le Kolozsvár közelében a Gyalu és Aranyosgyéres közötti szakaszon.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!