2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A román állam elégedetlen az észak-erdélyi autópályát építő Bechtel céggel, mert nem látja még az eddig kifizetett pénzek eredményét, az amerikai cég viszont azt veti a román állam szemére, hogy tartozásai vannak a céggel szemben, amely emiatt kénytelen volt elbocsátásokat végrehajtani.

Radu Berceanu közlekedési és szállításügyi miniszter Kolozs megyébe látogatott, hogy saját szemével lássa, hogyan haladnak a munkálatok. Találkozott a Bechtel képviselőivel, de csütörtökön Bukarestben az amerikai vállalat londoni csúcsvezetőségével is közös asztalhoz ül.

A felek egymásra panaszkodnak. Berceanu azt hangoztatja: az állam már 624 millió eurót kifizetett, ehhez képest szerinte a munkálatok nem haladnak a megfelelő ütemben és minőségben. A miniszter ugyanakkor elismerte, hogy a Bechtel számára történő kifizetések is késnek, az államnak 77 millió eurós adóssága van. A Bechtel szerint, amely pénzhiányra hivatkozva nemrégiben háromezer munkását bocsátotta el, a hátralék 137 millió euró.

Az erdélyi Krónika emlékeztet, hogy a decemberben kinevezett közlekedési miniszter néhány héttel korábban kijelentette: szerződést bontana az észak-erdélyi autópálya kivitelezésével megbízott vállalattal. Ígérte, hogy javasolni fogja az amerikai cégnek: csak a Románia nyugati határától, Borstól Marosvásárhelyig terjedő, 254 kilométeres szakaszt építse meg. A dél-erdélyi Brassóig terjedő többi, összesen 161 kilométeres szakaszokra közbeszerzési pályázatot írna ki.

Utóbb már arról beszélnek, hogy a Bechtelnek csak a Kolozsvár–Bors-szakasz maradna. Berceanu szerint ezt bármi áron be kell fejezni 2012-ig. A bukaresti Új Magyar Szó emlékeztet: a miniszter pártja, a Demokrata–Liberális Párt azt ígérte, hogy 836 kilométer autópályát épít négyéves mandátuma alatt.

A Brassó és Bors közötti, 415 kilométeres autópálya építési munkálatai még 2004-ben kezdődtek, az akkori kormány 2,2 milliárd eurós szerződést írt alá az amerikai Bechtel építőipari vállalattal (ma már egyes számítások 2,5 milliárd euróról szólnak).

A kivitelezési munkálatok azonban 2005 közepén leálltak, mivel az új kabinet felülvizsgálta az elődje által megkötött szerződést, így a leállás miatt az eredetileg 2012-re kitűzött átadási határidőt egy évvel meghosszabbították. Az elmúlt évben a Bechtel öt kilométernyi sztrádát aszfaltozott le Kolozsvár közelében a Gyalu és Aranyosgyéres közötti szakaszon.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!