Minden idők legnézettebb tévéműsora lett az Egyesült Államokban a vasárnapi Super Bowl, a tengerentúli profi amerikaifutball-liga (NFL) döntője, amelyet a New England Patriots 28-24-re nyert meg a címvédő Seattle Seahawks ellen. A mérkőzést közvetítő NBC közlése szerint 114,4 millió néző tekintette meg a finálét. Az eddigi nézettségi rekordot a tavalyi Seattle Seahawks-Denver Broncos Super Bowl tartotta 112,2 millió nézővel. A háztartások 47,5 százalékában nézték a találkozót. Az amerikai nézettségi örökranglista első hat helyén egyébként az elmúlt hat NFL-döntő áll.
A legtöbben természetesen a drámaian alakuló végjátékba kapcsolódtak be, akkor 120,8 millióan nézték a közvetítést, míg Katy Perry félidei show-ját 118,5 millióan tekintették meg. A mostani Super Bowl nemcsak nézettségben döntött rekordokat, hanem a közösségi médiában is. Twitteren például egy perc alatt 395 ezer bejegyzés született, amikor Malcolm Butler meccset eldöntő labdaszerzése történt, majd a mérkőzés vége utáni percben 379 ezren írtak egy rövid üzenetet.
A Super Bowl közvetítés nem csupán a sportot szerető közvélemény számára fontos, de – ahogy azt a nézettségi rekordok mutatják - az amerikai televíziózás nagy ünnepe, nem véletlen akar minden nagy márka, vagy feltörekvő márka legalább egy hirdetés erejéig megjelenni. Az óriási közönség elképesztő összegeket mozgat meg, a fél perces szpotok átlagára négy évvel ezelőtt, a 2011-es Super Bowl idején még 3 millió dollár alatt maradt, idén pedig 4,5 millió dollárt kellett leszurkolni.
Ezek pedig már olyan summa, amiért a vállalatok és a márkák mindent beleadnak, hogy emlékezetes, komoly visszhangot kiváltó hirdetést gyártsanak. Igaz, a reklámok jórészt beskatulyázhatók, hiszen vannak cégek amelyek többnyire szexista eszközökkel operálnak, mint a Carl's Jr. gyorsétterem lánc, vagy a GoDaddy, mások az érzelmekre apellálnak, idén ilyen szirupos volt a Budweiser Lost Dog reklámja, vagy a McDonald's Pay With Lovin. A harmadik prototípus a vicces reklám, amelynek idén a Snickers The Brady Bunch című szpotja, vagy a Doritos Middle Seat című reklámja volt a legerősebb képviselője. A mostani közvetítés során is voltak olyan reklámok, amelyekben celebek szerepeltek, láthattuk többek között Kim Kardashiant (T-Mobile #KimsDataStash), Bryan Cranston, aki a Breaking Bad Walter White-jaként ismer a közönség (Esurance Sorta Pharmacy) vagy éppen Danny Trejo (Snickers The Brady Bunch).
A reklámok kapcsán a szakértők egy része korábban rongyrázásnak tartotta a Super Bowl idején való hirdetést, mivel a reklámok egy része csak a döntő alatt látható. A videómegosztók és a közösségi média hatása révén azonban ma már a legnépszerűbb hirdetések olyan utóéletet élnek, amely pénzügyileg is mérhető komoly megtérülést biztosít a hirdetőknek.
Számos szubjektív lista jelenik meg, melyik volt a legjobb reklám, emellett többféle objektív mérést is kidolgoztak az elmúlt években. A rangsorok és listák alapján is nehéz azonban igazságot tenni, hiszen volt olyan reklám, amelyen a szakértők esetleg fanyalogtak, a közösségi médiában mégis felkapják, ahogy a szakértők által magasztalt hirdetések sem feltétlen válnak a közönség kedvenceivé.
Íme a legfontosabb listák az Adweek összefoglalója alapján:
USA Today Ad Meter
1. Budweiser: "Lost Dog"
2. Always: "Like a Girl"
3. Fiat: "Blue Pill"
4. Microsoft: "Braylon O'Neill"
5. Doritos: "Middle Seat"
A Hulu TV/videó online platform nézőinek szavazatai alapján
1. Budweiser: "Lost Dog"
2. Snickers: "The Brady Bunch"
3. Clash of Clans: "Revenge"
4. Fiat: "Blue Pill"
5. Toyota: "My Bold Dad"
Legtöbb közösségi megosztás
Minden platformot tekintve
1. Budweiser: "Lost Dog"
2. Snickers: "The Brady Bunch"
3. Carl's Jr.: "All-Natural"
Facebook
1. Budweiser: "Lost Dog"
2. Snickers: "The Brady Bunch"
3. Carl's Jr.: "All-Natural"
Twitter
1. Budweiser: "Lost Dog"
2. BMW: "Newfangled Idea"
3. Nationwide: "Make Safe Happen"
LinkedIn
1. Budweiser: "Lost Dog"
2. Bud Light: "Coin"
3. BMW: "Newfangled Idea"
Google+
1. T-Mobile: "#KimsDataStash"
2. Budweiser: "Lost Dog"
3. Carl's Jr.: "All-Natural"
Adobe Social (Legtöbb közösségi aktivitás)
1. Always: "Like a Girl"
2. Avocados From Mexico: "First Draft Ever"
3. Dove Men + Care: "#RealStrength"
4. Esurance: "Sorta Mom"
5. Clash of Clans: "Revenge"
Ha csak az autós hirdetéseket nézzük, akkor is arra jutunk, hogy az egyes mutatók alapján más-más reklám mondhatja nyertesnek magát.
A legnagyobb növekedés a márkára való keresésben
1. Kia
2. Dodge
3. Fiat
4. Nissan
5. Jeep
Legnagyobb növekedés a modellre való keresésben
1. Lexus RC 350
2. BMW i3
3. Merceds-Benz AMG GT
4. Jeep Renegade
5. Chevrolet Colorado
Ha van egy szabad órája reklámokat nézegetni, akkor az nfl.com-on HD minőségben megnézheti.
mfor.hu