Örök ötletek: ötös metró, körvasút
A budapesti és környéki közlekedés forradalmasítása évtizedek óta napirenden van. Számtalan ötlet látott már napvilágot, amelyek aztán vagy elhaltak, vagy még mindig megvalósításra várnak.
Körvasút a fővárosban?
Az egyik terv szerint Budapestet körvasút venné körbe - egy kicsit beljebb, mint az M0-s gyűrű -, így kiiktathatóak lennének a fejpályaudvarok. Persze a kör bezárásához a Duna alatt alagutat kellene fúrni, így a Déli és a Nyugati pályaudvart össze lehetne kapcsolni - a fejpályaudvarok kiiktatása másképp nehezen képzelhető el. A városban felszabadult területeket értékesíteni lehetne, hiszen a javítóműhelyek is kijjebb kerülnének.
Berlinben 1882-ben indult el az elővárosi közlekedés, amelynek szerves része volt az úgynevezett Ringbahn, azaz körvasút. Később a kört egy átmérőszerű vonallal egészítették ki, így vált igazán hatékonnyá a városi vasút. Szakértők szerint ugyanis a várost megkerülő vasút nem a legjobb megoldás: ha valaki a belvárosba igyekszik, felesleges, hogy végigutazza a peremkerületeket.
1-es villamos Budára, ötös metró
Tavaly februári hírek szerint az idén tényleg átér Budára az 1-es villamos. A projekt keretén belül a Lágymányosi hídon át a Fehérvári útig haladna a jármű. Az 1-es villamos meghosszabbítása nem újkeletű elképzelés, ám a távlati tervek között - legalábbis tavaly még így volt - az is szerepel, hogy Újbuda szívéig hatol és egészen az Etele térig közlekedik majd.
Már a nyolcvanas években létezett az a terv, amelyen szerepelt az 5-ös metró (a 4-es metróval együtt). Az észak-déli irányú kötöttpályás rendszer lényegében a két HÉV vonal összekötése lenne. A tervek szerint a szentendrei HÉV-et a Margitszigetnél a föld alá vinnék, majd összekötnék a Ráckevére menővel.
Szintén harmincéves terv a 3-as metró meghosszabbítása. Eredetileg Káposztásmegyerig építették volna meg, ám először csak az Árpád-hídig készült el. Ezt követően hosszabbítták meg a vonalat újpestig. A metró másik végét illetően olyan tervek is napvilágot láttak, amelyek Ferihegyig vitték volna a szerelvényt. Erre ma már sok szükség nincs, hiszen a Ferihegyre menő, a belvárosból induló reptérvasút hamarabb készül el - remélhetőleg majd egy éves csúszással a nyáron.
F. Szabó Emese