3p

Közbeszerzési tendert írt ki a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) egy budapesti S-Bahn rendszerű elővárosi vasút megvalósíthatóságáról. A Németországban és Európa más városaiban példaértékűen működő rendszer Budapesten is szükséges és elvileg megvalósítható lenne. Mfor.hu háttér.

Örök ötletek: ötös metró, körvasút

A budapesti és környéki közlekedés forradalmasítása évtizedek óta napirenden van. Számtalan ötlet látott már napvilágot, amelyek aztán vagy elhaltak, vagy még mindig megvalósításra várnak.

Körvasút a fővárosban?

Az egyik terv szerint Budapestet körvasút venné körbe - egy kicsit beljebb, mint az M0-s gyűrű -, így kiiktathatóak lennének a fejpályaudvarok. Persze a kör bezárásához a Duna alatt alagutat kellene fúrni, így a Déli és a Nyugati pályaudvart össze lehetne kapcsolni - a fejpályaudvarok kiiktatása másképp nehezen képzelhető el. A városban felszabadult területeket értékesíteni lehetne, hiszen a javítóműhelyek is kijjebb kerülnének.

Berlinben 1882-ben indult el az elővárosi közlekedés, amelynek szerves része volt az úgynevezett Ringbahn, azaz körvasút. Később a kört egy átmérőszerű vonallal egészítették ki, így vált igazán hatékonnyá a városi vasút. Szakértők szerint ugyanis a várost megkerülő vasút nem a legjobb megoldás: ha valaki a belvárosba igyekszik, felesleges, hogy végigutazza a peremkerületeket.

1-es villamos Budára, ötös metró

Tavaly februári hírek szerint az idén tényleg átér Budára az 1-es villamos. A projekt keretén belül a Lágymányosi hídon át a Fehérvári útig haladna a jármű. Az 1-es villamos meghosszabbítása nem újkeletű elképzelés, ám a távlati tervek között - legalábbis tavaly még így volt - az is szerepel, hogy Újbuda szívéig hatol és egészen az Etele térig közlekedik majd.

Már a nyolcvanas években létezett az a terv, amelyen szerepelt az 5-ös metró (a 4-es metróval együtt). Az észak-déli irányú kötöttpályás rendszer lényegében a két HÉV vonal összekötése lenne. A tervek szerint a szentendrei HÉV-et a Margitszigetnél a föld alá vinnék, majd összekötnék a Ráckevére menővel.

Szintén harmincéves terv a 3-as metró meghosszabbítása. Eredetileg Káposztásmegyerig építették volna meg, ám először csak az Árpád-hídig készült el. Ezt követően hosszabbítták meg a vonalat újpestig. A metró másik végét illetően olyan tervek is napvilágot láttak, amelyek Ferihegyig vitték volna a szerelvényt. Erre ma már sok szükség nincs, hiszen a Ferihegyre menő, a belvárosból induló reptérvasút hamarabb készül el - remélhetőleg majd egy éves csúszással a nyáron.

F. Szabó Emese

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!