A GfK a változást a gazdasági válság hatásával indokolja.
A belvárosi plázákban gyakorta vásárlók több mint 40 százaléka hetente legalább egyszer megfordul egy bevásárlóközpontban. Ám a tavalyi adatokhoz képest valamelyest csökkent ennek a csoportnak a látogatási gyakorisága is: míg 2009-ben 22 százalékuk hetente többször járt plázába, jelenleg ez az arány csak 11 százalék.
A tavalyi évhez képest kis mértékű növekedést mutat a városszéli bevásárlóközpontok kedveltsége és látogatása, megközelítve a különálló boltokét - idézik Kui Jánost, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának szektormenedzserét a közleményben.
A kutatás megállapította, hogy az ideális bevásárlóközpont három legfontosabb tulajdonsága, hogy változatos a termékkínálata, könnyen megközelíthető, valamint sokáig tart nyitva.
A felmérés szerint nem csökkent a különálló boltok népszerűsége. A különálló boltok vásárlás és kedveltség szempontjából is a legnépszerűbbek: a magyar lakosság több mint harmada ezt a bolttípust látogatja a leginkább. A vásárlók negyede a városszéli bevásárlóközpontokat választja leggyakrabban a négy típus közül, ötödük pedig belvárosi plázákba jár vásárolni.
A különálló boltokat választók között nagyobb arányban továbbra is a nyugdíjasok és a kis településeken élők vannak, ám az átlagosnál konzervatívabb, zárkózottabb fogyasztási szokások változatlanok maradtak.
A gyermekes, fiatal, kifejezetten jómódú családok "befolyása" csökkent a városszéli bevásárlóközpontok látogatóinak körében. Ez egyrészről azt jelentheti, hogy ezeknek a családoknak valamelyest romlott az anyagi helyzete a válság következtében, másrészről azt, hogy alacsonyabb, "alsó-közép" jövedelmű, idősebb (de aktív) rétegek gyakrabban választják ezt a típusú bevásárlóközpontot.
A belvárosi bevásárlóközpontok látogatói főleg központi lakóhellyel rendelkező, aktív, magas iskolai végzettséggel rendelkező háztartások, akik a válság időszakában is megőrizték korábbi életszínvonalukat, így a tavaly még átlagosnak számító, de sikerrel megőrzött jövedelmük most az országos átlag fölé emeli őket e téren.
MTI