Hónig Péter az előzetesen feltett kérdésre - nyereséges lehet-e a menetrendi szerinti helyi autóbusz közlekedés - azt válaszolta: ez még nem nagyon valósult meg a világban, így a működtetési felelősség a tulajdonosra hárul. Megjegyezte: a Volánon belül a helyi közlekedés biztosítása, dotálása az önkormányzatok, míg a helyközié az állam feladata. A társaságok lehetséges privatizációja szerinte csak széleskörű társadalmi kompromisszum megléte esetén valósulhat meg.
Csepi Lajos, a közlekedési tárca szakállamtitkára arról beszélt, hogy autóbusszal való személyszállításra vonatkozó európai uniós elvárások szerint törekedni kell a piaci alapon való működtetésre, szerződéses kapcsolat kell a megrendelő, azaz az önkormányzat és a szolgáltató között. A szolgáltatást kizárólag a valós költségek alapján lehet finanszírozni, kerülve az alul- vagy túlfinanszírozást. Ebben azonban még egységes európai gyakorlat nem alakult ki - fűzte hozzá.
Csepi Lajos kitért az iskolabuszok problémájára. A tanulókat 2009 szeptemberétől csak olyan gépjárművekkel lehet szállítani, amelyeket gyereküléssel szereltek fel. Mint mondta, noha a jogszabály a fiatalok biztonsága érdekében 2007-ben jó szándékkel született, a Volán társaságok nem tudnak ennek megfelelni. Tudomása szerint mindössze egyetlen autóbusz van az országban, amely kielégíti az elvárásokat. Az előíráson - mint fogalmazott - "technikai módosításokat" hajtanak végre, és az iskolabuszok szeptembertől továbbra is szállíthatják a gyerekeket.
Kósa Lajos, Debrecen polgármestere, az MJVSZ elnöke az vetette fel, hogy a szövetség szerint a fővárosban működő BKV finanszírozása aránytalanul nagy a megyei jogú városokban szolgáltató volánokéhoz képest, és ezen a gyakorlaton változtatni kellene. Hónig Péter válaszában - miközben védelmébe vette a BKV-t - nem zárkózott el e téma megtárgyalásától, amelyen a tárca, a BKV és az MVJSZ képviselői vennének részt. Végezetül a miniszter azt javasolta, a Volán társaság csináljanak nagyobb hírverést az autóbuszon való közlekedés előnyeinek népszerűsítésre az utasforgalom növeléséért, mert szerinte erről alig-alig esik szó a reklámokban.
MTI/Menedzsment Fórum