Kicsapta a biztosítékot néhány fogyasztónál az elektronikai termékeket forgalmazó lánc születésnapi kampánya. A "Hülye, aki nem ünnepel" szlogennel kapcsolatban szerkesztőségünk is kapott levelet. "Kikérem magamnak, hogy az egész városban lépten-nyomon azt látom hatalmas plakátokon, hogy HÜLYE VAGYOK!" - fakadt ki olvasónk, aki a jövőben messziről elkerüli az áruház üzleteit, amennyiben új háztartási gép vagy televízió vásárlására adná a fejét.
Több blogban is hosszasan feszegették a kérdést, és akadt fogyasztó, aki hivatalos formában is hangot adott nemtetszésének.
Most akkor lehülyéztek vagy nem?
Amennyiben a Media Markt elmúlt tíz évének kampányain végigtekintünk, kitűnik, hogy a cég mindig is fel merte vállalni a provokatív stílust, azaz nem arról van szó, hogy hirtelen ki szerettek volna tűnni valami meghökkentővel.
Ezt Szánthó Balázs, a vállalat koncepciómenedzsere is megerősítette: "A Media Markt reklámjai mindig bevállalósak, ilyen szempontból nincs különbség a születésnapi kampány és a többi között." Annak sikere pedig azt igazolja, hogy a többségnek tetszett a provokatív jelleg, s nem értette félre az üzenetet.
"A kampány egy olyan életérzést közvetít, amely arról szól hogy merjünk pozitívan, életvidáman gondolkodni és örüljünk nyitott szívvel a világ apró, kedves dolgainak" - erősítette meg a vállalat szavait Schármár Katalin, a reklámot készítő TBWA reklámügynökség account direktora.
Óvatosak a cégek
A vállalatot és a kampányért felelős reklámcéget valóban a jó szándék vezérelte, s valószínűleg álmukban sem gondolták volna, hogy valaki félreérti az üzenetet. Az óvatosság kedvéért azonban a megjelenés előtt az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) véleményét is kikérték. A bizottság egyhangúlag úgy foglalt állást, hogy a reklám jogszabályt, etikai normát nem sért.
A bizottság régóta vizsgálja a reklámokat, s ez alapján a főtitkár úgy véli, hogy a "bevállalós hozzáállás" sok mindentől függ. Az mindenesetre egyetlen vállalatnak sem érdeke, hogy elriassza a fogyasztót. "A tavalyi évben több mint négyszáz, idén pedig már több mint kétszáz esetben küldték el a reklámcégek terveiket véleményezésre" - érvelt dr. Fazekas Ildikó amellett, hogy egyetlen vállalat vagy ügynökség sem akar feleslegesen galibába keveredni, s borzolni a fogyasztói kedélyeket.
A szakértő szerint ha célzott médián keresztül, szegmentált csoportnak közvetítik az üzenetet, akkor nyugodtan lehet merészebb egy reklám, és a bizottság sem fog kifogást emelni.
Az vitatható, hogy mennyire volt szegmentált a célcsoport vagy a csatorna a Media Markt kampánya esetében. Lehet, hogy nem érkezett volna egyetlen olvasói levél sem szerkesztőségünkbe, ha a Nyugati téren nem kellett volna minden járókelőnek a cég óriásplakátját nézve belebotlania abba, hogy "lehülyézik".
Istvánko Viktória