2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ismét leállt a termelés a Saab svéd autógyárnál, a fizetési problémák miatt elrendelt kényszerszünet akár a jövő hétig is eltarthat. Elemzők szerint kétséges, hogy valaha is talpra áll az évek óta válsággal küszködő cég.

A Saabnál kedden állt le a munka és szerdán sem gyártottak autókat, mert egyes beszállítok rendezetlen számlák miatt felfüggesztették az együttműködést a tulajdonossal, a Spyker nevű holland céggel. Kényszerszünet a múlt héten is volt, három napra leállt a termelés, mert fizetési problémák miatt megszakadt az alkatrészellátás.

"Megfeszített erővel dolgozunk a helyzet rendezésén, mindent megteszünk, hogy megállapodásra jussunk a beszállítókkal" - mondta Eric Geers, a Saab Automobile AB kommunikációs igazgatója. A gondot az okozza, hogy nézeteltérések támadtak egyes partnerekkel a fizetési és a szállítási feltételeket illetően. Ugyanakkor az is probléma, hogy "a likviditásunk igen korlátozott" - tette hozzá.

Victor Muller, a Spyker vezérigazgatója azt közölte, hogy a tárgyalások lezárásáig további fennakadások várhatók a gyártásban. Helyi sajtójelentések szerint a svédországi Trollhattanban lévő üzemben akár jövő keddig tarthat a rendkívüli állapot. Elemzők szerint a sorozatos leállások miatt kétséges a Saab életképessége, korántsem biztos, hogy hosszabb távon fennmarad a cég a jelenlegi formában.

A Svédországban több mint 3 ezer embert alkalmazó Saab Automobile AB évek óta veszteséges. A Spyker tavaly februárban vásárolta meg a céget az amerikai General Motorstól (GM). A vételár 74 millió dollár volt, a GM azonban megtartott egy 326 millió dollár értékű részvénycsomagot.

Az új, holland tulajdonos 400 millió eurós kölcsönt szerzett a márka építésére az Európai Beruházási Banktól (EIB), a svéd kormány garanciájával. Az Európai Unió fejlesztési bankjától szerzett hitel ellenére a Saab helyzetét egyelőre nem sikerült stabilizálni. Sajtóbeszámolók szerint a múlt héten egyebek mellett a Lowe Brindfors, a Saabot népszerűsítő reklámügynökség és a logisztikai feladatokat ellátó DB Schenker szállítmányozási vállalat is leállította az autógyárnak végzett összes munkáját a kifizetetlen számlák miatt.

A Spyker 2010-ben 31.696 Saab-gyártmányú autót értékesített,  a tervezett 50 ezer helyett. A társaság az idén 80 ezer, 2012-ben pedig 120 ezer autót kíván értékesíteni. A Spyker 2010-ben 218 millió euró nettó veszteséget könyvelt el.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!