Folytatódott a csökkenő tendencia a tévés bevételeknél
A televíziós reklámtorta teljes mérete tavaly 54,9 milliárd forint volt (a teljes televíziós és rádiós reklámtorta 59,5 milliárd), ami 6 százalékos csökkenést mutat a 2010. évi 58,3 milliárd után. Vagyis folytatódott az elmúlt évek csökkenő tendenciája - részletezte Nagy István Ottó, az Ernst & Young szakembere. A reklámtortából a földi sugárzású televíziók bevétele 39,7 milliárdot tett ki 2011-ben, ami közel 5 milliárdos csökkenést jelent az előző évhez képest, míg az egyéb televíziók bevétele 15,1 milliárdra rúgott, ami viszont 8 százalékos emelkedést jelent.
A reklámszpotokból származó bevétel a televízióknál 51,9 milliárd volt. Ezzel szemben a nem szpot jellegű reklámbevételek, vagyis a szponzorációs bevételek tavaly összességében 16 százalékos emelkedést (összesen 2,9 milliárd forint) mutattak köszönhetően az új médiatörvény által engedélyezett termékelhelyezéseknek. Ennek ellenére végeredményben a televíziós reklámpiac bevétele csökkent.
A nem földi sugárzású televíziók reklámbevételének aránya az előző évi 24 százalék után tavaly 28 százalékot tett ki, miközben a nézettségi adatok alapján a piac 44,6 százalékát fedik le. Ezzel szemben a földi sugárzású televíziók a bevételek 72 százalékát adták a vizsgált évben a nézettségi adatok alapján mért 54,7 százalékos piaci lefedettség mellett.
A rádiók növekvő bevételről számolhattak be
A rádiók összbevétele 4,6 milliárd forint volt, vagyis az előző évhez képest 2 százalékos emelkedés történt, amit a szakemberek óriási eredménynek könyvelnek el. Ebből a szpot és nem szpot jellegű bevételek aránya nem változott 2010-hez képest: előbbi 87 százalékot (4 milliárd forint) tesz ki a teljes reklámbevételből, a nem szpot bevételek pedig 13 százalékot, összegszerűen 614 millió forintot.
2011-ben összességében tovább csökkentek a reklámbevételek, miközben a rádiók reklámbevétele, illetve a televíziók esetén a nem földi sugárzású televíziók reklámbevétele nőtt, valamint a nem szpot jellegű reklámbevételek az előző évekhez képest nagyobb mértékben nőttek - összegezte Málnay B. Levent, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke.
mfor.hu