A 24/7 Wall St. nevű honlap készítői évről évre összeállítják azon márkák listáját, melyek az elkövetkezendő egy évben eltűnhetnek a piacokról. Az előrejelzés nem teljesen megalapozatlan, hiszen hét mérvadó kritériumot vesznek figyelembe az adott cég vizsgálata során. Problémákat jelezhet az értékesítés hirtelen csökkenéséből fakadó drasztikus veszteség, az ugrásszerű növekedést mutató költségek. Beszédes adat lehet még az ügyfelek számának negatív irányú változása, és a piaci részesedés csökkenése is. (Az eredeti lista ugyan 10 márkát tartalmaz, mi azonban csak a hazánkban is ismerteket emeltük ki az összeállításból.)
Sony Pictures: eladásra kerülhet
A Sony Pictures kapcsán a legutóbbi hírek arról szóltak, hogy a LulzSec hekkercsoport több, a cég tulajdonába tartozó weboldal feltörésével adatok millióihoz jutott hozzá. Többek között adminisztrátori jelszavakhoz, zenei információkhoz, valamint 3,5 millió kuponkódhoz. Az esetnek közvetlen hatása feltehetően nincs a keserű jövőre, a negatív hírverés azonban semmiképp nem tett jót a Sony Picturesnek.
A japán cég 1989-ben vásárolta fel a Columbia Pictures-t 3,4 milliárd dollárért, aminek köszönhetően a filmek terén is nagyágyúvá válhatott. A legutóbbi pénzügyi évben az éves bevétel 15 százalékkal 7,2 milliárd dollárra csökkent, míg az elért jövedelem 10 százalékos csökkenés után mindössze 466 millió dollár volt.
A Sony-t több oldalról is nagy nyomás éri, hiszen a játékrészlegnek - amelyet szintén komoly anyagi és erkölcsi kár ért a közelmúltban, amikor több millió felhasználó adatait lopták el hackerek - a Microsofttal és a Nintendoval, míg fogyasztói elektronikai csoportnak többek között az Apple-lel kell versenyeznie. Így a vezérigazgató, Howard Stringer most nehéz döntés előtt áll, hiszen sürgősen tennie kell valamit, ha növelni akarja a részvények értékét.
Sony Ericsson: vissza az anyacéghez
A vállalkozás 2001-ben indult, az okostelefonok térhódítása előtt, és ekkor még a Nokia, LG, Samsung és Motorola mellett a legnagyobb mobilgyártók közé tartozott. A telefoneladásokból ráadásul a Sony többi ágazata is profitálhatott, hiszen általa emelkedett az egyéb termékek, mint például a walkmanek értékesítése is.
A kecsegtető első időszakot követően azonban azzal, hogy elmaradtak a fejlesztésekkel a versenytársaktól, nehéz helyzetbe került a cég. Ráadásul hirtelen egyre kedveltebbé váltak az okostelefonok, megnőttek az iPhone-ok és HTC-k eladásai, a Sony Ericsson készülékek iránti kereslet pedig megcsappant. Két év alatt 50 százalékos csökkenés következett be, 97 millió után csak 48 milliót tudtak értékesíteni. Ennek is köszönhető az, hogy nemrégiben többezer embert küldtek el a cégtől. A cég jövőjét egyelőre egy kérdőjel fémjelzi, bár már lehetett hallani olyan pletykákat is, miszerint az anyacég veszi át az irányítást, a mobilokat újrapozícionálja, és a PS3 konzolokat, valamint a VAIO PC-ket gyártó részlegben kapnak helyet.
Nokia: az okostelefonok jelentik a veszélyt
A vállalat még most is uralja a mobilpiac egyharmadát, ám a Sony Ericssonhoz hasonló veszély fenyegeti. Az okostelefonok szegmensében ugyanis szintén jelentős a lemaradása az Apple, HTC, Blackberry és Samsung mögött. Ezért némely körökben már a Nokia halálát emlegetik, a telefonokon ugyanis többségében a ma már nem túl korszerűnek tekinthető Symbian rendszer fut. Ez pedig nem tudja felvenni a versenyt az Android rendszerekkel. A Microsoft Windows Mobile operációs rendszerekre történő váltás ugyan már folyamatban van, a baj ezzel csak annyi, hogy elég kicsi szegmenst tudhat magáénak a piacon. A cég felvásárlása 22 milliárd dollárba kerülne, ám ezzel együtt az egyharmados piaci részesedés is az új tulajdonos birtokába kerülne.
Négy komolyabb potenciális vásárló mozgolódik a Nokia körül. Az első a cég szoftverpartnere, a Microsoft, aki nemrég nyitott a távközlési iparág újabb szektorai, a VoIP és a Skype irányába. Komoly érdeklődőnek számít a tajvani székhelyű HTC is, ami idén várhatóan több mint 80 millió készüléket fog értékesíteni világszerte, bár nála problémát jelenthet majd az üzlet finanszírozhatósága. Rajtuk kívül az LG és a Samsung is szóba jöhet potenciális vevőként, ez utóbbi ráadásul azt a célt tűzte ki magának, hogy 2014-ig világelső akar lenni a mobilgyártók között, aminek elérésében hatalmas lépés lenne a Nokia felvásárlása.
Saab: sorsdöntő másfél év előtt
Az első Saab márkajelzésű autó 1949-ben jelent meg az utakon, a következő évtizedek sikere, valamint a svéd mérnöki pontosság és hozzáértés a General Motors figyelmét is felkeltette. 1989-ben felvásárolta a cég felét, majd 2000-ben a hiányzó másik felét is. Ennek ellenére a Saab sosem tartozott a világ vezető autómárkái közé, hiszen igazán kiemelkedőt nem tudtak alkotni - nem volt a kocsi sem kifejezetten olcsó, sem luxus kategóriájú, így nem tudta felvenni a versenyt például a Volkswagennel, vagy a Forddal.
Ezért is a GM 8 évvel később az eladás mellett döntött. Az elmúlt években már a Spyker cég irányította az autógyárat, ám pénzügyi gondokkal kellett szembenézni. Az eladások ugyanis elmaradtak a várttól. 2010-ben mindössze 32 ezer kocsit sikerült értékesíteni, így a vezetőség kínai befektetőket próbál bevonni az üzletbe. Ha viszont idén sem tud 50 ezernél több gépjárművet eladni, akkor az a márka végét jelentheti.
MySpace: örökre eltűnhet
Néhány éve még a világ legnagyobb közösségi hálózataként volt ismert, mára azonban a Facebook és a Twitter előretörésével megcsappant az oldal népszerűsége. A tulajdonos, a News Corp 2005-ben tett szert az oldalra, akkoriban nagy meghökkenést kiváltó 580 millió dollárért. 2008 közepétől azonban elvesztette első helyét a Facebook rohamos térhódításának következtében, az oldal iránti érdeklődés pedig azóta is folyamatosan csökken. A News Corp idén februárban bejelentette, hogy eladja a MySpace-t. Az üzlet júniusban létre is jött, az új tulajdonos a Justin Timberlake által működtetett Specific Media. A vételárról hivatalos adat nem látott napvilágot, sajtóértesülések szerint az egykori ár töredékéért, 35 millió dollárért cserélt gazdát a portál.
Székely Sarolta
mfor.hu