A Vodafone Magyarország és a Magyar Vízilabda Szövetség támogatási szerződést írt alá, amelynek értelmében a mobilkommunikációs cég segíti az utánpótlás-nevelést, illetve a magyar férfi vízilabda-válogatott felkészülését a jövő évi pekingi olimpiára. A magyar vállalat névadó szponzora lesz a férfi Magyar Kupának, a februárban négy nemzeti válogatott részvételével megrendezendő női nemzetközi tornának és a Sulipóló-sorozatnak.
"A sport olyan értékeket közvetít, amelyek a Vodafone számára is fontosak. Ilyenek a csapatszellem, az ellenfél tisztelete, a győzni akarás és a fair play" - mondta Dr. Beck György, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója sajtótájékoztatón. Hozzátette: sajnos a magyar sportágak közül nem volt nagy választék, a vízilabda esetében viszont ugyanezek a célok valósulnak meg.
Kásás Tamás a Vodafone arca
A Vodafone hosszú távú szerepet kíván vállalni a vízilabdasportban a most aláírt szerződéssel. A szövetség mellett a cég kiemelten támogatja Kásás Tamást, a vízilabdasport emblematikus figuráját, a nemzeti válogatott tagját. Cserébe a vízilabdázó a vállalat rendezvényein részvételt vállal, és a társaság imidzsét erősíti.
Beck György közölte, hogy az arc, az egyén kiválasztása korántsem volt olyan egyértelmű, hiszen több kiváló játékos neve is szóba jött, amikor minőségi védjegyet kerestek. Amikor a hazai Vodafone Kásás mellett döntött, elvitték őt a cég központjába, ahol kételyek merültek fel a választott személyiséggel kapcsolatban. Az anyavállalatot végül is akkor sikerült meggyőzni, amikor egy itthoni rendezvényen Kásás mellett az angol Lewis Hamilton is megjelent (a Vodafone a Forma-1 szponzorációjában is rész vesz - a szerk.), és az eseményen a magyar média képviselői a magyar sportembert rohanták meg, míg a Forma-1-es versenyző "egyedül állt egy sarokban".
Újságírói kérdésre a vezérigazgató elmondta, hogy a Kásás Tamással kötött egyéni szponzori szerződés alapja a cég és David Beckham közti megállapodás volt. Hozzátette, hogy természetesen más összegekről van szó, ugyanakkor a támogatásról pontos számokat nem közölt.
Külföldön szárnyal a szponzoráció, nálunk kevésbé
A szponzorációra költött összeg világszerte nő, tavaly több mint tíz százalékos volt a bővülés 2005-höz képest, amely mintegy harminc milliárd eurót jelent. A legnagyobb összegek természetesen a labdarúgás mozgatja meg, a FIFA és az UEFA világszervezetek egyaránt folyamatosan erősítik támogatói körüket.
A magyarországi szponzorációs piac méretét a kevés rendelkezésre álló hivatalos adat miatt megbecsülni is nehéz. Az európai tendenciákat, vállalati gyakorlatot és a hiányos magyar adatközlést is alapul véve - a Világgazdaság egy korábbi cikke alapján - a szakértők szerint a piac nem éri el a negyvenmilliárd forintot. A kiemelt nagyságrendű szerződések megkötéséről ugyan megjelennek közlemények, ám a legtöbb esetben a támogatási összeg megjelölése nélkül.
Sejteni lehet, hogy a Magyar Olimpiai Bizottság, a labdarúgást és annak utánpótlását támogató cégek vagy a labdajátékok jelentősebb szponzoraival, a hazai rendezésű világversenyek támogatóival kialakított együttműködés esetenként akár több százmillió forintot is kitesz.
Magyarországon egyébként egyre nehezebb sportszponzort találni, amely egy-egy világesemény mellé áll. Ez nem csak azért van, mert idén viszonylag szerény a nemzetközi sportesemények hazai kínálata, hanem mert a vállalatok általában már kapcsolatban állnak egy klubbal vagy szövetséggel, és nem kívánnak több forrást ilyen célra fordítani.
Nemzetközi cégek támogatják a vízilabdát
Néhány cég, így a Vodafone is több sportág szponzorációjában is részt vesz, a futballt és a Forma-1-et is támogatja. A Bajnokok Ligájában évek óta szerepel szponzorként, a Forma-1-es csapatok közül pedig sokáig a Ferrarit támogatta, idén váltott a McLarenre, amellyel hosszú távú szerződést kötött, és ez év januárjától a csapat névadó szponzora lett.
"A magyar vízilabda eredményességének köszönhetően a sportág támogatói között jelentős számban vannak multinacionális vállalatok, amelyek közül sokan a Forma 1-et és a Champion League-t is támogatják" - közölte Martin György, a Vízilabda Szövetség elnöke a sajtótájékoztatón. Hozzátette: ez azt bizonyítja, hogy a vízilabda nem csak Magyarországon van a legnépszerűbb sportok között.
Kovács Zita