A tavalyinál sokkal komolyabb visszaesést prognosztizálnak iparági szakértők az orosz autópiacon 2015-re. Míg 2014-et 10,3 százalékos mínusszal zárták, idén az is megeshet, hogy 24 százalékkal esnek az eladások. Ez azt jelenti, hogy mialatt 2013-ban még 2,78 millió személyautót és kistehergépkocsit értékesítettek Oroszországban, tavaly már csak 2,49-et, idén pedig várhatóan az 1,9-cet sem érik el.
Ahogy a rubel az év végéhez közeledve összeomlott, sok vásárló igyekezett még addig „túlesni” az autóvásárláson, amíg lehet. Többek között ennek volt köszönhető a novemberi mindössze 1,1 százalékos mínusz és a decemberi 2,4 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest.
Januárra azonban lecsenghet ez a roham, hiszen több autóforgalmazó az árak drasztikus emelésével válaszolt az orosz fizetőeszköz drámai gyengülésére. Jorg Schreiber, az orosz székhelyű AEB vezetője - amely szervezet minden hónapban leközli az orosz autópiaci statisztikákat – szerint előfordulhat, hogy bizonyos gyártók kivonulnak a piacról. A szakértő konkrét márkákat nem említett.
Még Oroszország legkelendőbb márkája, a Lada eladásai is 15 százalékkal estek vissza tavaly, ugyanakkor a második helyen álló Kia egy százalékos csökkenéssel lényegében stagnál, a bronzérmes Nissan pedig 11 százalékkal emelkedett. Az Opel, a Ford és a VW viszont komoly pofonokat kapott az orosz vásárlóktól.
A prémium márkák közül egyedül a Mercedes tudott nőni 11 százalékkal, a BMW 16, az Audi 6 százalékkal esett vissza.
mfor.hu