A stadion ára mindezekkel a költségekkel együtt már inkább a bruttó 200 milliárdot közelíti, hiszen a bontás 4 milliárdja mellé még a viszontagságos tervezés 3 milliárdja is társul. Mindeközben a stadion az eredetileg tervezettnél kisebb lesz, és kevesebb luxusfunkciója lesz.
Nem lesz például zárható tetőszerkezet, föld alól elővarázsolható atlétikai pálya vagy mozgatható gyep. A létesítmény bruttó beépített összterülete 72 ezer négyzetméterrel, azaz 30 százalékkal csökkent. Az ára viszont közel a duplájára nőtt
A 2,1 millió forintos egy helyre vetített ár Fürjes Balázs kormánybiztos szerint teljesen átlagosnak mondható nemzetközi viszonylatban, ám hazai viszonylatban ez lesz a legdrágább futballstadion, hiszen még az MTK kész és a Haladás épülő stadionja is jóval olcsóbb (előbbi egy székre vetítve 1,36 millió, utóbbi pedig 1,52 millió forintba kerül), mint a Puskás. Nem is beszélve az áv stadionjának választott Fradi-arénáról, amely csak 0,57 millió forintos költségével az egyik legköltséghatékonyabb új futball-létesítmény.
Még rosszabb a helyzet, ha a valós nézőszámra vetítjük a költségeket. Így, ahogy azt korábban megírtuk, nagyjából 10 millió forintba kerül egy - a stadionba valóban ellátogató - szurkolóra vetítve a Puskás. (Ha a bontási, tervezési és az egyelőre még nem ismert parkolópítési költségeket is beleszámoljuk, akkor inkább már 11 millióhoz közelít az egy szurkolóra eső ár.)
A hab a tortán azonban az, hogy úgy tűnik, a költségekből kifelejtették a megfelelő számú parkolóhelyek megépítését, ami teljesen egyértelműen a beruházás része lenne.
A Skardelli György tervező által megadott információk szerint 566 darab lesz belőlük az épületben, a tervmódosításkor kötött szerződésben „kb. 600” szerepel.
A hatályos jogszabály viszont hasonló funkciójú épületeknél 15 nézőnként követel meg egy parkolóhelyet, ami a durván 67 000 ezres kapacitás esetében 4 466 darabot jelent, azaz majd 4 000 hiányzik.
A kiviteli tervben szereplő parkolók kizárólag a sportolóknak, VIP-vendégeknek és egyéb hivatalos személyeknek lesznek fenntartva. A tervmódosítás szövege szerint „a nézők parkolása várhatóan az istvánmezei területtől átellenben lévő vasúti terület felett kialakítandó parkoló lemezeken lesz biztosítva”.
Összehasonlításul egy tegnapi hír: a Chelsea új, 60 ezres stadionja 500 millió fontba, azaz 179 milliárd forintba kerül majd. Ott talán nem felejtik ki a parkolókat.
mfor.hu