3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Továbbra sem kerül le a napirendről a 2020-as futball EB-re felépülő új Puskás Ferenc Stadion ügye. Ami nem is csoda, hiszen a korábbi tervek szerint 100 milliárd forint körülire saccolt (hiszen részletes engedélyes és kiviteli tervek nélkül nem is meghatározható) aréna most már nettó 142 milliárdba kerül, nem számolva a 7 milliárdos tartalékkeretet, valamint a bontás és a tervezés ugyancsak hasonló nagyságrendű költségeit. És nem számolva a parkolókat, amiket az Index szerint kifelejtettek a tervezés során.

A stadion ára mindezekkel a költségekkel együtt már inkább a bruttó 200 milliárdot közelíti, hiszen a bontás 4 milliárdja mellé még a viszontagságos tervezés 3 milliárdja is társul. Mindeközben a stadion az eredetileg tervezettnél kisebb lesz, és kevesebb luxusfunkciója lesz.

Nem lesz például zárható tetőszerkezet, föld alól elővarázsolható atlétikai pálya vagy mozgatható gyep. A létesítmény bruttó beépített összterülete 72 ezer négyzetméterrel, azaz 30 százalékkal csökkent. Az ára viszont közel a duplájára nőtt

- írja az Index.

Az új Puskás tavalyi terve (Építészfórum)

A 2,1 millió forintos egy helyre vetített ár Fürjes Balázs kormánybiztos szerint teljesen átlagosnak mondható nemzetközi viszonylatban, ám hazai viszonylatban ez lesz a legdrágább futballstadion, hiszen még az MTK kész és a Haladás épülő stadionja is jóval olcsóbb (előbbi egy székre vetítve 1,36 millió, utóbbi pedig 1,52 millió forintba kerül), mint a Puskás. Nem is beszélve az áv stadionjának választott Fradi-arénáról, amely csak 0,57 millió forintos költségével az egyik legköltséghatékonyabb új futball-létesítmény.

Egy távoli látványterv (Építészfórum)

Még rosszabb a helyzet, ha a valós nézőszámra vetítjük a költségeket. Így, ahogy azt korábban megírtuk, nagyjából 10 millió forintba kerül egy - a stadionba valóban ellátogató - szurkolóra vetítve a Puskás. (Ha a bontási, tervezési és az egyelőre még nem ismert parkolópítési költségeket is beleszámoljuk, akkor inkább már 11 millióhoz közelít az egy szurkolóra eső ár.)

A hab a tortán azonban az, hogy úgy tűnik, a költségekből kifelejtették a megfelelő számú parkolóhelyek megépítését, ami teljesen egyértelműen a beruházás része lenne.

A Skardelli György tervező által megadott információk szerint 566 darab lesz belőlük az épületben, a tervmódosításkor kötött szerződésben „kb. 600” szerepel.

A hatályos jogszabály viszont hasonló funkciójú épületeknél 15 nézőnként követel meg egy parkolóhelyet, ami a durván 67 000 ezres kapacitás esetében 4 466 darabot jelent, azaz majd 4 000 hiányzik.

A kiviteli tervben szereplő parkolók kizárólag a sportolóknak, VIP-vendégeknek és egyéb hivatalos személyeknek lesznek fenntartva. A tervmódosítás szövege szerint „a nézők parkolása várhatóan az istvánmezei területtől átellenben lévő vasúti terület felett kialakítandó parkoló lemezeken lesz biztosítva”.

Összehasonlításul egy tegnapi hír: a Chelsea új, 60 ezres stadionja 500 millió fontba, azaz 179 milliárd forintba kerül majd. Ott talán nem felejtik ki a parkolókat.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!