Tavalyelőtt decemberben még 10090 PR-rel, kommunikációval foglalkozó vállalkozás működött Magyarországon, 2010 decemberében azonban már csak 9721 – közli legfrissebb tájékoztatójában az Opten céginformációs szolgáltató. A felszámolások száma 2006-2008-as időszak egyik évében sem haladta meg a 190-et, tavalyelőtt azonban 210 fölé nőtt, és az elmúlt évben is 214 volt.
Szeles Péter, a Magyar Public Relations Szövetség (MPRSz) elnöke szerint - idézi a szakember véleményét a közlemény - torzítja a statisztikát, hogy sok olyan cég is a PR-t jelöli meg főtevékenységként, amely alapvetően más főprofillal dolgozik, rendezvényeket szervez, vagy épp marketinggel foglalkozik.
Az ágazatban az a furcsa helyzet állt elő, hogy több a cég, mint a foglalkoztatott. Az Opten adatai szerint ugyanis a csaknem 10000 cégre nem egészen 6000 alkalmazott jut. Bár az is igaz, hogy a létszám emelkedett: 2009 decemberében összesen 5503 ember dolgozott az ebbe a tevékenységi körbe tartozó cégeknél, tavaly év végén pedig már 5908.
Ami a piaci kilátásokat illeti, a szakember szerint a válság felértékelte a PR-t, nemzetközi felmérések is bizonyítják, hogy az erre költött összeg nagysága az elmúlt években már meghaladta a cégek által reklámra kiadott összeget. A vállalatok megvágták a marketingbüdzséket, és minden kiadott forint hasznosulását nagyon megnézik, kommunikálniuk, hírnevet ápolni azonban kell, ha túl akarnak élni, így még a kis- és középvállalkozások is előszeretettel választják mostanában a PR-eszközöket - jegyzi meg az Opten.
MTI