Magyarországon még várat magára a napi fogyasztási cikkek piacának fellendülése, derül ki a Gfk Hungária Piackutató Intézet kétezer háztartás körében végzett felméréséből. Ezt jelzi, hogy az élelmiszer és háztartási vegyiáruk piacán 0,2 százalékkal kevesebbet költöttünk 2010 első nyolc hónapjában, mint az előző év hasonló időszakában.
Vadászunk az akciókra
"Az idén tovább folytatódott az élményszerű nagybevásárlások arányának csökkenése, illetve az alkalmanként megvásárolt napi fogyasztási cikk értékének visszafogása. A vásárlók racionálisabbak lettek, a jobb ár-érték arányokat keresik; vonzóak számukra az egyértelmű árelőnyöket kínáló nagyobb kiszerelések vagy termék-összecsomagolások" - mondta el Kovács Krisztina, a kutatóintézet consumer tracking szektorának menedzsere.
Hozzátette: egyre fontosabbá válik a kínálatról szóló információ, hiszen a jól tájékozottság anyagi előnyt jelenthet - emiatt nőhet az akciós újságok szerepe is.
Több megy el hitelre, kevesebb jut ruhára
A napi fogyasztási cikkek piaca annak ellenére stagnál, hogy a háztartások pénzvagyona időközben növekszik. Ennek oka, hogy költési szerkezetük átstrukturálódott - jóval többet költenek hitelek visszafizetésére és biztonsági tartalékok képzésére.
"Az elmúlt két-három évben a fogyasztó megszokta, hogy félre kell tenni. Átalakult a hedonista fogyasztás, kijózanodás van" - jegyezte meg ezzel kapcsolatban a mai sajtótájékoztatón Dörnyei Otília, a Gfk ügyfélkapcsolati igazgatója.
A költések átrendeződése egyben azt is jelenti, hogy - a felmérés szerint - idén még a tavalyinál is kevesebbet költünk ruházatra, utazásra és kultúrára.
Három százalékos bővülés is jöhet
Ami a jövőbeni trendeket illeti, a Gfk a napi fogyasztási cikkek piacára több forgatókönyvet is felállított.
Ha a realista és optimista becslések válnak valóra, akkor a következő évben lényegesen nő majd a piac. A bővülési ütem ezután mérséklődik, és nagyjából három százalékos szinten stabilizálódik a háztartások fogyasztásának mennyiségi növekedése.
A pesszimista forgatókönyv viszont mélyülő válsággal számol, és a 2009-esnél sokkal erősebb visszaesést prognosztizál - ez a Gfk szerint a sajátmárkás (jellemzően olcsóbb - a szerk.) termékek piacát sújtaná a legnagyobb mértékben. (Ennek az állításnak némileg ellentmond, hogy válság idején általában a legkedvezőbb áruk iránt nő meg a kereslet.)
Előretörhetnek a prémium márkák
A cég kutatói összességében úgy vélik, hogy hosszabb távon a prémium márkák felé mozdul majd el a magyar fogyasztó - főleg az egészséghez kapcsolódó és a kényeztető termékek esetében. Ennek oka, hogy ezek a termékek biztonságot nyújtanak a fogyasztóknak - vagy legalábbis ezt az érzetet keltik -, és gyakran státuszszimbólumok is egyben.
A minőségi márkák előretörésének feltétele, hogy a róluk szóló ajánlatok megfelelően legyenek megfogalmazva, és ki legyenek hangsúlyozva az általuk nyújtott előnyök, áll a Gfk elemzésében.
W. B.