A napokban jelentették be, hogy a Microsoft és a Yahoo tízéves megállapodást kötöttek, melynek értelmében a Yahoo ezentúl a Microsoft keresőjét, a Binget fogja használni. A két cég az együttműködéstől azt várja, hogy megtörik a Google hegemóniáját az internetes keresők piacán. A piaci reakciókból az látszik, hogy a befektetők szerint a Yahoo számára előnytelen az üzlet, a Microsoft első embere viszont cáfolta, hogy partnerük lenne a megállapodás vesztese.
Zuhanó Yahoo-papírok
Ha a bejelentés utáni tőzsdei árfolyamokat nézzük, akkor az látszik, hogy a piac szerint a Yahoo a megállapodás vesztese. A cég részvényei szerdán 12 százalékkal lettek olcsóbbak a Wall Streeten, miközben a Microsoft 1,5 százalékkal drágulni tudott, a Google pedig 1 százalékot veszített értékéből.
Ezt egyszerűen úgy lehetne megfogalmazni, hogy a befektetők szerint a Microsoft számára előnyös az üzlet, míg a Google kezdhet félni az új vetélytárstól. Azonban az érdekes, ha ezt a fejtegetést vesszük alapul, akkor a piac szerint a Yahoo számára körülbelül 12-szer olyan előnytelen az üzlet, mint a Google számára - írja a CNN.
A szakemberek leginkább azt kifogásolják, hogy a Microsoft a megállapodás értélmében egyetlen centet sem köteles fizetni a Yahoonak a Bing népszerűsítéséért, ezért vélik úgy, hogy a szoftveróriás jó üzletet kötött. Mindez főleg annak függvényében érdekes, hogy tavaly nyáron egymilliárd dollárt kínáltak a Yahoo keresőmotorjáért, azonban akkor nem sikerült megállapodni.
Ballmer: mindenki nyertes
"Meglepett a piac reakciója" - mondta el Steve Ballmer, a Microsoft elnök-vezérigazgatója a cég főhadiszállásán pénzügyi elemzőknek. Szerinte a befektetők nem látják át a bonyolult üzletet, ennek köszönhető, hogy eladási hullám sújtotta a Yahoo papírjait.
A megállapodás értelmében a Yahoo nem kap fix összeget partnerétől, azonban az értékesített reklámfelületekből származó bevétel 88 százaléka a céget illeti. Ez így is több százmillió dolláros üzlet számára, azonban elmarad a tavaly kínált egymilliárd dollártól.
"Senki nem adott el semmit a megállapodás értelmében a másik cégnek. Meglátásom szerint ez egy nyerő-nyerő helyzet a Microsoft és a Yahoo számára" - fejtette ki Ballmer. A Microsoft vezére szerint a Yahoo számára mindenképpen előnyös, hogy nem kellett semmit eladnia, és ezentúl nem kell költenie kutatás-fejlesztésre, mivel az is a Microsoft kasszáját terheli.
Beke Károly