A miniszter hangsúlyozta: a közösségi közlekedés újraszervezésének - amit a kormány által 2010-ben elhatározott - már látszanak az eredményei, de ahhoz, hogy még több utast lehessen "visszacsábítani" a vasútra, tovább kell növelni a szolgáltatás színvonalát, "közös erővel fel kell építenünk a jövő vasúti közlekedését".
Seszták Miklós egyben bejelentette, hogy "minden sajtóhíreszteléssel ellentétben" továbbra is számít Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatójának munkájára.
Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója ünnepi beszédében 37 000 vasutas kollégája nevében is megköszönte a miniszteri bizalmat és kiemelte: a vasúttársaság tavalyi számai a MÁV talpra állásáról szólnak.
A miniszter kifejtette: a vasutasok ünnepe a mai, azoké, akik mozgásban tartják az országot és akiknek jól szervezett, összehangolt munkája minden utazás mögött ott áll. A MÁV a legtöbb embert érintő közszolgáltatásként és a legjelentősebb foglalkoztatóként olyan, mint egy ország az országban - fogalmazott Seszták Miklós. Kifejtette: 2010-ben a kormány elkötelezte magát amellett, hogy a közösségi közlekedést kiemelkedő társadalmi, és gazdasági szerepéhez méltó módon szervezi újra, és a korábbi, indokolatlanul szétdarabolt szervezeti és működési struktúra újbóli egységesítése mellett döntött. "Ma már látszik, hogy az irány jó irány; a dolgunk csak annyi, hogy következetesen tartsuk magunkat ehhez az irányhoz" - jelezte Seszták Miklós.
A tárcavezető kifejtette, hogy az integrációnak köszönhetően a személyszállítási közszolgáltatások hatékonysága érezhetően nőtt, a MÁV adósságállománya jelentősen csökkent. A kormány célja az elkövetkezendő években továbbra is az, hogy az állami forrásokat még hatékonyabban hasznosító, felelősen gazdálkodó, "ütőképes" szervezetet építsen tovább - ismertette Seszták Miklós, hozzátéve, hogy ennek a törekvésnek mostanra is számos kézzelfogható eredménye van, hiszen évről évre egyre többen választják utazásukhoz a vasutat.
A miniszter szerint ezt a tendenciát tovább kell erősíteni, a másik kihívást pedig a vasúti pályák és a járműpark korszerűsítése jelenti. A kormány számára az egyik legfontosabb feladat a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése, amely reményei szerint még ebben a ciklusban megvalósul - jelezte. Seszták Miklós szólt arról is: kiemelt feladatnak tekinti, hogy lendületet adjanak a nagy múltú hazai vasúti járműgyártásnak, amely a világszínvonalú magyar mérnöki tudásra alapozva új munkahelyek megteremtéséhez és a beszállítók aktivizálásához járulhat hozzá.
A tárcavezető a vasutasnap alkalmából a rendezvényen átadta a miniszteri elismerő okleveleket.
Dávid Ilona ünnepi beszédében kiemelte: 2013-ban 1 millió 173 ezer 845 vonat közlekedett a MÁV hálózatán, és a belföldi utasok - akik 7,2 milliárd kilométert tettek meg a vonatokkal - száma megközelítette a 140 milliót. Ezek mögött a számok mögött sok ezer elhivatott vasutas kolléga áll, akik munkájukkal, szaktudásukkal nap mint nap lehetővé teszik a közlekedést - mondta az elnök-vezérigazgató.
Az üzleti eredményekről szólva kifejtette: az utóbbi két évben jelentősen csökkent az adósságállomány, míg a csoportszintű bevétel és eredmény több milliárd forinttal nőtt 2013-ban. "Ez az a növekedés, amelyre évek óta vártunk", és amely lehetővé teszi, hogy sok területen valódi előrelépés, fejlesztés valósuljon meg - mondta Dávid Ilona.
Úgy vélte, az utóbbi két évben sikerült újra egységesíteni a vasúttársaság szerkezetét, és a kevesebb döntési szint nemcsak hatékonyabb és gyorsabb munkafolyamatokat, hanem alacsonyabb központi költségeket is eredményez, amiből az utasok is profitálnak, nemcsak a vasutasok. Emlékeztetett arra, hogy a MÁV 42 új, flirt motorvonatot állít forgalomba 2015 őszéig.
Dávid Ilona az ünnepségen 85 vasutasnak, vasúti szakembernek adott át kitüntetéseket.
MTI