3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Repülős emléknappal tisztelegtek szombaton Fonyódon Lányi Antal előtt, aki száz évvel ezelőtt, 1911. augusztus 28-án elsőként repülte át a Balatont.

"Száz évvel ezelőtt volt egy bátor ember, Lányi Antal, aki először repülte át a Balatont bizonyítva, hogy őseink állták a sarat a nagy nemzetek sorában" - mondta Simicskó István, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára a szombati megemlékezésen.

Lányi Antal

Lányi Budapesten született 1886. december 27-én. 1906-ban avatták hadapród tiszthelyettessé, 1908-ban hadnaggyá nevezték ki, 1909-ben szolgálatteljesítés közben olyan súlyosan megsérült, hogy az orvosi felülvizsgálat alapján 1910. január 1-jével mint „rokkant, népfelkelési fegyveres szolgálatra is alkalmatlant” két évi időtartalomra ideiglenes nyugállományba helyezték.

Már 1909-ben elkészítette saját kétfedelű siklóját és ezen repült először sikeresen. 1910-ben készítette el az első motoros repülőjét, és 1911-ben a második motoros változatot, egyesek szerint ezzel repülte át a Balatont, azonban megállapítást nyert az a tény, hogy Lányi ebben az időben Rákoson híres oktató volt egy „Blériot" típusú egyfedelű gépen, és valószínűnek tűnik, hogy ezzel hajtotta végre ezt a bravúros, egyedülálló feladatot. Ez a gép sokkal biztonságosabb volt, mint a sajátja.

Lányi és saját kétfedelűje

Írány Fonyód!

Az átrepülés nagy szenzáció volt ekkor, melyet Badacsonyból-Fonyódra hajtott végre. Mindkét oldalon kíváncsi nézősereg követte a nem mindennapi látványt. A pilótát elismerően köszöntötték a két Balaton-parti településen, különösen nagy tömeg várta Fonyódon, ahol sikeresen végezte a leszállást.

1911 augusztus 25-én szállították a repülőgépet Badacsonyba és innét készült Lányi, hogy 27-én vasárnap végrehajtsa az első balatoni átrepülést. Mivel a repülés ekkor a legnagyobb csodának számított, mindenki szerette volna látni a nagy szenzációt. Mind két oldalon már előre jó pénzért elkeltek a jegyek. Badacsonyba a legdrágább ülőhely hely 10 koronába, míg a legolcsóbb 3, illetve l koronába került. A korabeli újságok hirdetéseit átnézve tudjuk, hogy ebben az időben l korona volt egy liter tejföl, azonban negyven koronáért a strandon már egy szezonra vehetett kabin bérletet a fürdőző.

Az átrepülés napján augusztus 27-én, azonban a viharos időjárás nem tette lehetővé a repülést, felszállt ugyan és körbe repülte a Badacsonyt, majd leszállt. Másnap, 28-án a nap már reggel korán ígéretesnek mutatkozott. Délelőtt elvégezték a felkészülést, a gép teljes előkészítését, annak átvizsgálását.

Lányi Antal a start helyen 17 óra 30 perckor felpörgette a motort, majd kisvártatva elstartolt. Billegve gyorsult, majd emelkedett. 50-100 m-es magasságban lehetett, amikor elhagyta a Badacsony partszakaszát, és még emelkedve 150 m-en repült a Balaton felett, Fonyód felé. Nyolc perc repülés után sikeresen földet ért a Balaton déli partján, a mai Fonyódliget területén. A kíváncsi nézősereg nagy örömmel és tapssal fogadta a sikeres pilótát.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!