"Száz évvel ezelőtt volt egy bátor ember, Lányi Antal, aki először repülte át a Balatont bizonyítva, hogy őseink állták a sarat a nagy nemzetek sorában" - mondta Simicskó István, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára a szombati megemlékezésen.
Lányi Antal
Lányi Budapesten született 1886. december 27-én. 1906-ban avatták hadapród tiszthelyettessé, 1908-ban hadnaggyá nevezték ki, 1909-ben szolgálatteljesítés közben olyan súlyosan megsérült, hogy az orvosi felülvizsgálat alapján 1910. január 1-jével mint „rokkant, népfelkelési fegyveres szolgálatra is alkalmatlant” két évi időtartalomra ideiglenes nyugállományba helyezték.
Már 1909-ben elkészítette saját kétfedelű siklóját és ezen repült először sikeresen. 1910-ben készítette el az első motoros repülőjét, és 1911-ben a második motoros változatot, egyesek szerint ezzel repülte át a Balatont, azonban megállapítást nyert az a tény, hogy Lányi ebben az időben Rákoson híres oktató volt egy „Blériot" típusú egyfedelű gépen, és valószínűnek tűnik, hogy ezzel hajtotta végre ezt a bravúros, egyedülálló feladatot. Ez a gép sokkal biztonságosabb volt, mint a sajátja.
Írány Fonyód!
Az átrepülés nagy szenzáció volt ekkor, melyet Badacsonyból-Fonyódra hajtott végre. Mindkét oldalon kíváncsi nézősereg követte a nem mindennapi látványt. A pilótát elismerően köszöntötték a két Balaton-parti településen, különösen nagy tömeg várta Fonyódon, ahol sikeresen végezte a leszállást.
1911 augusztus 25-én szállították a repülőgépet Badacsonyba és innét készült Lányi, hogy 27-én vasárnap végrehajtsa az első balatoni átrepülést. Mivel a repülés ekkor a legnagyobb csodának számított, mindenki szerette volna látni a nagy szenzációt. Mind két oldalon már előre jó pénzért elkeltek a jegyek. Badacsonyba a legdrágább ülőhely hely 10 koronába, míg a legolcsóbb 3, illetve l koronába került. A korabeli újságok hirdetéseit átnézve tudjuk, hogy ebben az időben l korona volt egy liter tejföl, azonban negyven koronáért a strandon már egy szezonra vehetett kabin bérletet a fürdőző.
Az átrepülés napján augusztus 27-én, azonban a viharos időjárás nem tette lehetővé a repülést, felszállt ugyan és körbe repülte a Badacsonyt, majd leszállt. Másnap, 28-án a nap már reggel korán ígéretesnek mutatkozott. Délelőtt elvégezték a felkészülést, a gép teljes előkészítését, annak átvizsgálását.
Lányi Antal a start helyen 17 óra 30 perckor felpörgette a motort, majd kisvártatva elstartolt. Billegve gyorsult, majd emelkedett. 50-100 m-es magasságban lehetett, amikor elhagyta a Badacsony partszakaszát, és még emelkedve 150 m-en repült a Balaton felett, Fonyód felé. Nyolc perc repülés után sikeresen földet ért a Balaton déli partján, a mai Fonyódliget területén. A kíváncsi nézősereg nagy örömmel és tapssal fogadta a sikeres pilótát.
mfor.hu